eAgrotec.cz úvodní stránka > O nás > Fiat Group a CNH
Italská společnost Fiat Group sdružuje skupinu podniků, které své služby nabízejí zákazníkům ve více než 190 zemích po celém světě. Fiat kromě svých tradičních evropských a lantinskoamerických trzích působí i v zemích Ruské federace, v Austrálii, severní Africe a dalších zemích Latinské Ameriky. Fiat Group Automobiles zaměstnává přibližně 198 000 zaměstnanců a provozuje 118 výzkumných a vývojových středisek a 203 výrobních závodů po celém světě. Navrhuje, vyrábí a prodává osobní a užitková vozidla (Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Fiat Professional, Abarth, Maserati a Ferrati), zemědělské a stavební zařízení (CNH), nákladní vozidla, autobusy a vozidla pro průmyslové použití (Iveco), automobilové komponenty a průmyslové systémy (Fiat Powertrain Technologies, Magneti Marelli a Teksid).
Zkratka Fiat ,,Fabbrica Italiana Automobilli Torino” v překladu znamená italská továrna na automobily ve městě Torino. Byla založena v roce 1899 skupinou investorů, mezi kterými byl i Giovani Agnelli. Automobilka Fiat vždy vynikala ve výrobě levných malých rodinných vozů. Díky kvalitní a trvanlivé mechanice a nadprůměrným výkonem motorů, nekorespondující ovšem se slabší antikorozní ochranou karosérií a celkovým zpracováním, byly automobilky Fiat nazývány Ferrari chudých. V současnosti má za sebou automobilka úspěšný únik ze ztrátového stavu díky obnovení výroby úspěšných malých modelů.
Tato značka patří lehkým užitkovým vozům Fiat a název vznikl v roce 2007. Slovem professional vyjadřuje značka svou nezávislost, schopnost reagovat na požadavky profesionálních zákazníků a zároveň podtrhuje vysokou profesionalitu automobilky, která působí na trhu užitkových vozidel již řadu desetiletí. Pojmenování a logo je díky slovu Professional snadno pochopitelné i z hlediska mezinárodního použití.
Italskou automobilku založil v městě Maranelo v roce 1929 Enzo Ferrari a pod názvem Scuderia Ferrari se věnoval výrobě závodních automobilů a sponzorování amatérských závodníků. V roce 1946 přejmenoval firmu na S.p.A a tím začala výroba sportovních vozidel schválených pro běžný provoz, které patří mezi nejvíce žádoucí na světě. Značka Ferrari se dodnes prezentuje v závodech, především v F1, kde zaznamenává velké úspěchy už od 50. let 20. století. Po letech trvání finanční krize prodal v roce 1969 E. Ferrari divizi sportovních vozidel Fiatu kvůli finančnímu zajištění společnosti. Enzo Ferrari zůstal ve vedení závodní divize společnosti až do své smrti v roce 1988. Enzo Ferrari byl známý svým odporem k zákazníkům, kteří si u něj kupovali automobily nikoli kvůli jejich prestižnosti a výkonům, ale kvůli prestiži. Nádherně tvarované karoserie vozů Ferrari mají na svědomí designéři jako Pininfarina, Scaglietti, Bertone, Ghia či Vignale.
Další italskou automobilkou je automobilka Maserati s aktuálním sídlem v městě Modena, která byla založena v roce 1914 v Boloni. Při vzniku stálo šest bratrů, Alferi, Bindo, Carlo, Ettore, Ernesto a Mario Maserati. Bratři stavěli vítězící závodní auta se čtyřmi, šesti, osmi i šestnácti válcovými motory. Jejich auta dokázali čelit i gigantům jako Auto Union či Mercedes a v roce 1940 a 1941 zvítězit v závodě Indianapolis 500. V roce 1937 prodali zbývající bratři své podíly firmy rodině Orsi, která přemístila výrobu do nynějšího působiště v Modeně. V roce 1968 koupil značku Citroën a rozšířil výrobu o nové modely vyráběné ve větších počtech než doposud. Jako například model Bora z roku 1971, první sériové Maserati s motorem uprostřed. V roce 1975 převzal společnost od zbankrotovaného Citroënu Alesandro de Tomaso, pod jehož vedením se během 80. let vytratily z výroby sportovní vozy s motory uprostřed a nahradily je levnější a výkonnější vozy s motory vpředu. Od roku 1993 je Maserati přímo pod vedením Fiatu.
Italská automobilka Alfa Romeo vyrábí od roku 1910 nepřehlédnutelně elegantní vozy se sportovním srdcem. Zvučné a nadprůměrně výkonné motory, které mají rádi, prezentuje od počátku výroby v závodních i civilních vozidlech. S vývojem vozů Alfa Romeo jsou spjata slavná jména jako Tazio Nuvolari, Enzo Ferrari, Juan Manuel Fangio, Giuseppe Merosi, Giulia Bertone, a projektanti Jano, Pininfarina a Zagato. Dnešní znak společnosti, který tvoří had rodiny Visconti v modrém poli a červený kříž v bílém poli, uzavřené kruhem a nápisy Alfa Romeo ("Anonima Lombarda Fabbrica Automobili") a příjmení nového majitele Nicoly Romeo, který převzal továrnu v roce 1915, se ustálil až v roce 1920, kdy vzniklo první vozidlo nesoucí tento název.
Italskou automobilku Lancia založil v roce 1906 pan Vincenzo Lancia. Společnost je tradičním výrobcem výrazných automobilů a má i svou historii v rally. V roce 1969 koupil společnost Fiat, a i kvůli obavám zástupců Lancie ponechal značce její designové i technické zvláštnosti či označování modelů písmeny řecké abecedy, a dostal ji na postavení luxusnějších variant vozidel na společné platformě s Fiatem. Lancie je známá technickými inovacemi, kterými byly například první sériové motory V4 a V6, experimentovalo se také s konfiguracemi V8 a V12. Do sériové výroby se dostali i 4-válcové motory boxer. Stejně zajímavá je pohonná jednotka 1,8 litru přeplňovaná současně mechanickým i výfukovým turbodmychadlem, které pohánělo rally speciál Delta S4. Dalšími rally legendami jsou Lancia 037 Rallye a Stratos.
Abarth & Co je italská automobilka založena rakušanem Karlem Abarthem. Tato značka se od svého založení v roce 1949 zabývala především motosportem a prezentovala se výrobou závodních speciálů. Ve znaku Abarth je štír - Abrathovo znamení, ve kterém se narodil. Později se Abarth začal zabývat i tuningem - především automobilky Fiat. Ten v roce 1971 nakonec přebral celou výrobní část Abarthu a tato značka se stala jeho závodním oddělením. V 90. letech však toto oddělení začalo upadat. Abarth byl Fiatem znovuzrozený po delším období nečinnosti v roce 2007 a stal se samostatnou značkou v rámci koncernu Fiat Group. Mezi jeho první výtvory v novém století patří i Abarth Grande Punto.
Společnost New Holland Agriculture patří mezi tři největší a nejznámější výrobce zemědělské techniky na světě. S jejím jménem je spojena nejen tradice výroby zemědělských strojů a traktorů na severoamerickém kontinentu, ale i v Evropě. První sériově vyráběný traktor na světě vyrobila firma Ford, Fiat vyrobil první traktory v roce 1919, traktory Versatile patřily mezi nejvýkonnější traktory světové produkce. Stroje pro sklizeň pícnin a sklízecí mlátičky patřily svými konstrukčními prvky a provozními parametry vždy mezi absolutní světovou špičku - řada původních patentů New Holland byla převzata a nebo inspirovala ostatní výrobce. Firma New Holland Agriculture prošla v předchozím období rozsáhlými organizačními změnami. New Holland se postupně spojil s Claysonem, přešel pod Sperry New Holland a byl převzat firmou Ford, která mezitím připojila i firmu Versatile. Fiatagri, který je hlavním partnerem v tomto společenství, zahrnul pod svým logem výrobu traktorů Fiat, sklízecí mlátičky Laverda, lisy a řezačky Hesston (Francie), stroje pro pěstování a sklizeň vinné révy BRAUD (Francie). Spojením Fiatagri (výroba zemědělské techniky) a Fiatallis (výroba zemních a stavebních strojů) vznikla k 1.1. 1988 společnost FiatGeotech s trhem více než ve 150 zemích. V roce 1991 odprodala firma Ford výrobu zemědělské techniky firmě Fiatagri a tím vznikla společnost New Holland Agriculture. V současné době je firma New Holland součástí koncernu CNH, což jí umožňuje koncentraci finančních prostředků, společný vývoj nových modelů, specializaci a výrobu strojů ve velkých sériích. Zemědělci na celém světě tak mají přístup k nejmodernější technice za přijatelné ceny. CNH své výrobky prodává na trzích 160 zemí prostřednictvím sítě více než 10 000 prodejců a distributorů a má vedoucí postavení v odvětvích zemědělské techniky, stavebních strojů a finančních služeb.
New Holland spojuje svým jménem celkem 237 let historie a zkušeností získaných značkami Fiat Kobelco, Kobelco, O & K a New Holland Construction, vzhledem k dosažení se jako vedoucí světová značka a jeden z hlavních globálních protagonistů v odvětví strojů pro stavebnictví, bez zřeknutí se exkluzivity která ho odlišuje od ostatních. Značka New Holland Construction se charakterizuje okamžitě jako značka, která se pyšní řadou výrobků s prestižní reputací ve světě v spolehlivosti, výkonových parametrech a kvalitě poskytovaných služeb zákazníkům, podporovaná konstantně silou a zdroji CNH. Kromě obrovského kumulativního dědictví historie a zkušeností, v značce New Holland Construction se spojují jednotlivé silné stránky značek, které sjednocuje: technologie Fiat Kobelco, konsolidovaná globální aliancí s Kobelco, světovým specialistou v odvětví pásových rypadel; inovativost, se kterou si svou slávu vydobyla značka O & K; kvalita zvláštních produktů pro snadné stroje New Holland Construction; a přirozeně popularita jména New Holland jako značky známé na celém světě.
Bylo to v roce 1842, kdy Case IH začal vyrábět první silné stroje do zemědělského sektoru a pokračuje v tom dodnes. Celou tuto dobu shromažďoval a ochraňoval tradici, zkušenost a prestiž těch, kteří myslí na minulost i budoucnost lidí pracujících na poli. Široký výběr traktorů, lisů, axiálních sklízecích mlátiček, lisů, které Case IH nabízí se odráží nejen v bohatých zkušenostech a dědictví firem CASE, INTERNATIONAL HARVESTER, STEIGER a DAVID BROWN, velkých výrobců zemědělské techniky, ale také v síle, produktivitě, spolehlivosti a výkonu, které učiní vaši firmu ještě více konkurenceschopnější.
Značku Case na svět přinesl vynálezce Jerome Increase Case v roce 1842 ve městě Racine, stát Wisconsin. V oblasti stavebních strojů začala firma působit v roce 1912, kdy představila své první parní válce a grejdry. Case Construction je dnes jednou z několika světových značek, profilujících se na trhu jako ,,global full-liner" tzn. značka, která působí v celosvětovém měřítku a nabízí svým zákazníkům úplný sortiment stavebních strojů. Značka je známá svou robustní konstrukcí, výkonem strojů a hlavně svou spolehlivostí. Nové modely pocházející z nejrůznějších výrobních závodů koncernu CNH, z Japonska, Itálie, Německa či Spojených států.
Firma Steyr byla založena v roce 1864. V tomto roce založil Josef Werndl svoji továrnu na zbraně ve Steyru a za 30 letech zahájil rovněž výrobu jízdních kol. Puch & Comp bylo založeno roku 1889 v Grazu a brzy se stalo úspěšným výrobcem osobních kol, motocyklů a automobilů. V roce 1899 byl zformován Astro-Daimler a na začátku 20. století byla uvedena do provozu výroba automobilů, autobusů a nákladních automobilů. V roce 1915 byl vyroben první traktor Steyr. O rok později první automobil Steyr. Tři společnosti s dlouhou tradicí byly sloučeny v roce 1934 do STEYR-DAIMLER-PUSCH AG. Tato událost se stala významnou ekonomickou událostí na rakouské scéně. V průběhu společného moderního vývoje byly v roce 1990 vytvořeny jednotlivé nezávislé divize. Takto byla vytvořena nová silná struktura. V roce 1996 byl Steyr Landmaschinentechnik AG převzat společností Case Corporation, jedním z předních světových výrobců zemědělské techniky. Rovněž bylo změněno jméno na Case Steyr Landmachinentechnik. Od fúze korporace Case IH a New Holland do CNH v listopadu 1999, se značka Steyr stala součástí jednoho z největších výrobců zemědělské techniky na světě.
Iveco je jedna z největších světových firem, která se zabývá výrobou užitkových vozidel od lehké, přes střední až po těžkou řadu (Daily - Eurocargo - Stralis), terénních vozů, autobusů a speciálních vozidel i motorů. Iveco vzniklo v roce 1975 sloučením pěti značek. Hlavním tvůrcem této myšlenky byl tehdejší manažer Fiatu pan Bruno Beccaria. V roce 1990 Iveco skoupilo 60 % společnosti ENASA, což je španělský výrobce nákladních vozů vyrábějící pod značkou Pegaso. Díky tomuto obchodu získalo Iveco pozici i na španělském trhu. Postupem času rozšiřovalo Iveco své aktivity i mimo Evropu a je zastoupeno ve více než 100 zemích. Jméno společnosti je slovní spojení Industrial Vehicle Corporadion (Industrial VEicoli COmmerciali).
Společnost, která se zabývá výrobou jednotek pro krizové situace - záplavy, oheň, zemětřesení a exploze. Příběh této firmy začíná v roce 1872, kdy Conrad Magirus, šéf hasičů v německém Ulmu, založil firmu a vynalezl první požární žebřík. Dnes je jednou z vedoucích firem na světě v oblasti požární a krizové techniky. Iveco Magirus má šest výrobních závodů v Evropě a spolupracuje s hasiči z celého světa.
Astra je synonymem pevnosti a spolehlivosti. Společnost má více než 60 letou tradici v konstrukci vozidel určených pro těžkou práci v extrémních klimatických podmínkách. Využívá se pro práci v dolech a přepravu velkého množství těžkého materiálu jako je kámen, ruda, hlína a další. Astra byla založena v roce 1946, je vlastněná společností Iveco od roku 1986. Produkční řada zahrnuje důlní a stavební vozidla, pevné i kloubové sklápěčky a speciální vozidla.
Je jedním z největších evropských hráčů na autobusovém trhu. Společnost byla založena v roce 1999 jako aliance Iveca a Renaultu, od roku 2003 je 100 % vlastníkem Iveco. Nabízí kompletní řadu autobusů od minibusů přes městské a příměstské až po luxusní turistické autokary. Sídlo této značky je ve francouzském Lyonu. Irisbus má po Evropě několik výrobních závodů a jedním z nich se nachází ve Vysokém Mýtě v České republice - dříve Karosa.
Teksid dodává bloky motorů, hlavy válců a další ocelové součásti motorů, převodovek a odpružení. Zabývá se také zpracováním hliníku v divizi Teksid Aluminium. Firma byla založena 1978 a má významnou pozici v oblasti metalurgie a technologií zpracování železa a oceli. Teksid je mezi 75 nejvýznamnějšími dodavateli pro světový automobilový průmysl.
Fiat Powertrain Technologies (FPT) byla založena roku 2005 s cílem sdružit do jedné společnosti výzkum a know-how v oblasti motorů a převodovek. FPT je přítomna v 7 zemích a své výrobky dodává celkem do 100 zemí. Zhruba 3000 odborníků se věnuje vývoji a výzkumu nejnovějších technologií - momentálně je kladen důraz na co nejnižší spotřebu motorů a minimalizaci vlivu na životní prostředí. Výzkum se tedy zaměřuje na optimalizaci spalování, hybridní pohony a alternativní paliva. Ročně FPT nechává registrovat na 40 patentů.
Magneti Marelli byla založena Fiatem a firmou Ercole Marelli v roce 1919, do Fiat Group byla plně začleněna 1967 a stala se lídrem v automobilových komponentech. Společnost se zabývá produkcí elektronických systémů, osvětlení, motorových komponent, odpružení, výfukových systémů a součástí pro moto sport. Magneti Marelli působí v 16 zemích světa.
Comau je světový dodavatel průmyslových automatických systémů, zejména pro automobilový sektor. Vyrábí automatické svařovací systémy jako i systémy pro mechanickou montáž. Vyspělé technologie montáže karosérií, mechanického strojírenství a robotizace. Comau dodává i mimo automobilový sektor, například do leteckého průmyslu. Je jedním z nejvýznamnějších světových dodavatelů v průmyslové automatizaci.