New Holland Agriculture
web_banner8
web_banner11
web_banner2
web_banner4
web_banner5
web_banner6
web_banner7
web_banner9
web_banner10

eAgrotec.cz úvodní stránka

T5 je fajn traktor!

Veľmi obľúbený rad traktorov stredného výkonu pod označením T5 prešiel zásadným face-liftom, alebo lepšie je možno povedať zásadným prepracovaním. Napriek tomu že sme malii jeden z prvých vyrobených kusov v expozícii už na výstave Techagro, z pohľadu komunikáce bol rad T5 zatienený novinkami vo vyšších výkonových segmentoch. Značka New Holland totiž súčasne predstavovala face-lift u modelov T7, zbrusu nový model T7 Heavy Duty a  traktory T8 SmartTrax s polopásovými podvozkami. To si rad T5 určite nezaslúži, pretože ide naozaj o fajn traktory. Rád by som túto nespravodlivosť nasledujícim textom odčinil.

Spravidla sa u inovovaných traktorov začína tým, čo je nového. Tu si toto zažité pravidlo dovolím opustiť a začnem tým, čo zostalo rovnaké, pretože to bude omnoho rýchlejšie. Rovnaká zostala kabína. Obsluha má pre svoju prácu k dispozícii šesťstĺpikovú výborne ergonomicky riešenú kabínu o objeme pekných 2,05 metra kubického  s presklenou plochou 5,3 metra švorcových. Úroveň hluku, respektívne ticha, pri práci je 74 dBa. V kabíne je tiež pohodlná sedačka s bezpečnostným pásom pre spolujazdca. Ani kabíne sa však v skutočnosti inovácie nevyhli. Je osadená novými LED svetlami so svietivosťou 15 600 Lumenov, čo je 2,5x viac ako klasický variant s halogenovými svetlami. V súlade s modernými trendami je traktor pripravený na navigačné systémy, automatické riadenie a inštálaciu rôznych monitorov. K ovládaniu čelného nakladača máte k dispozícii elektrohydraulický joystick, ktorý je po novom doplnený tiež o tlačítka pre ovládanie prevodovky – v rámci skupiny prevodov tak môžete radiť 4 rýchlosti bez nutnosti zošliapnuť spojku. Čerešničkou na torte sú po novom riešené zrkadlá a stierač.

Teraz sa pozrime na srdce traktora T5, ktoré bije v rytme Tier 4B . New Holland Agriculture pred zhruba piatimi rokmi predstavil jasnú stratégii pre plnenie emisných limitov. Traktory do 110 koní sú osadzované motormi s EGR, nad túto hranicu potom len s SCR. Táto stratégia platí i naďalej. New Holland  svojich zákazníkov nemystifikuje ľúbivými heslami, ktoré za chvíľu stejne prestanú platiť, tak ako jeho niektorí konkurenti. Motor s EGR je pre menšie stroje zvolený preto, že má všeobecne menšie nároky na zástavbový priestor (klasický SCR katalyzátor je proste veľká bedňa), čo je u kompaktných traktorov dôležitý parameter, zároveň menej výkonné stroje nepotrebujú motor s veľkým objemom. S rastom objemu motora totiž geometricky narastajú nároky na chladenie recyklovaných plynov, ktoré sa u EGR vracajú späť do motora. Ako teda motor F5C s emisnou normou Tier4B funguje? Jedná sa o štvorvalcový motor o objeme 3,4 litra s elektronicky riadeným vstrekováním CommonRail so štyrmi ventilmi na valec (oproti dvoma ventilom u predchádzajúcej generácie). Do motora je pomocou EGR prisávaných len znížené množstvo recyklovaných plynov, maximálne 10 % oproti 15 – 25 %, ktoré sú bežné u modelov konkurencie. To spolu so sníženým objemom motora znižuje nároky na chladenie recyklovaných plynov a tým i na spotrebu paliva. Pretože motor prisáva len obmedzené množstvo spalin, znižuje sa len čiastočne teplota horenia a nevzniká tak veľké množstvo sadzí (pevných částíc). Preto do systému NIE JE potrebné zaraďovať filter pevných částic, ktorý „motor dusí“ a vyžaduje regeneráciu,  komplikuje tak prevádzku traktora a zvyšuje prevádzkové náklady stroja. Vzniknuté nadlimitné množstvo NOx je potom dočistené v „ľahkej a kompaktnej“ light verzi SCR. O prísun vzduchu do motora sa stará elektronicky riadené turbo s variabilnou geometriou lopatiek. To je jednoduchý popis technológie. Užívateľom strojov táto technológia prináša v priemere o 6 % vyšší krútiaci moment pri rovnakom výkone (a teda nižšie otáčky motora), o 5 % vyššie prevýšenie krútiaceho momentu (nemusíte toľko radiť) a hlavne je motor vďaka zníženému percentu recyklovaných plynov  živší a rýchlo sa teda stroj vracia do požadovanej pracovnej rýchlosti – zvládne za deň viacej práce. Prakticky potom máte od 1 900 do 2 300 ot/min. konštantný výkon, motor umožňuje dosahovať rýchlosť 40 km/h pri znížených otáčkach motora (1 970 ot/min) a k dispozícii máte tiež ekonomické otáčky PTO 1 000 ECO (1 486 ot/min).      

Na motor logicky nadväzuje prevodovka. Traktory sú osadené osvedčenou prevodovkou ElectroCommand 16 x 16, ktorá tiež vďaka lepším parametrom motora umožňuje pracovať vo dvoch automatických režimoch – jednom pre dopravu a jednom pre poľné práce. Zdôrazniť musím systém radenia. T5 má síce „len“ 4 stupne radené pod zaťažením a rad konkurenčných strojov je na tom „prospektovo“ úplne rovnako alebo hodne blízko s 3 stupňami, ale dôležitý je systém práce s prevodovkou. U T5 v celom rozsahu pojazdových rýchlostí len raz zošlapnete spojku a aktívne presuniete radiacu páku. Inak všetko radíte tlačítkami. Porovnajte si úroveň pracovného komfortu s variantom, kedy máte napríklad 24 rýchlostí rozdelených do 6 skupín. Aby se stroj dostal na maximálnu pojazdovú rýchlosť, musíte teoreticky päťkrát zošliapnuť spojku a presúvať radiacu páku. Pokiaľ je traktor T5 v ťahu, napríklad pri náročnej orbe, pre prechod medzi skupinami môžete len držať tlačítko radenia a krátko stisknúť tlačítko ovládania spojky, preradenie je tak otázkou zlomku sekundy. U konkurenčnej varianty musíte zošliapnuť pedál, chytiť páku, presunúť ju do neutrálu a následne do požadovanej skupiny a….traktor stojí! A naviac .. !!! Vďaka funkcii AutoField a AutoTransport, ktorá je obvyklá väčšinou v traktoroch o triedu vyššie, bude teraz prevodovka novej T5 radiť za Vás. Podľa záťaže motora, nie slepo podľa dosiahnutých otáčok, v režime AutoTransport všetkých 8 rýchlostí. Hladko a plynule….

Za jazdný komfort – jednička dvakrát podčiarknutá. To je jediná známka, ktorá novému radu T5 spravodlivo náleží. Traktory T5 majú k dispozícii odpruženú prednú nápravu TerraglideTM so zdvihom 80 mm, ktorú je možné uzamknúť v akejkoľvek požadovanej polohe. Pokiaľ teda potrebujeme, napríklad pri orbr vyššiu svetlosť, zodvihnite si  nápravu až navrch a zamknite ju. Pokiaľ potrebujeme do predných ramien nabrať závažie, ktoré niekto zabudol dať na paletu, spustíte si nápravu zase dole a závažie v pohode naberiete. Pri jazde po ceste necháte nápravu v plávajúcej polohe a užívate si pohodu pri jazde, ktorú zabezpečujú 28 palcové pneumatiky vpredu, 38 palcové pneumatiky vzadu, odpružená predná náprava, odpružená kabína a samozrejme vzduchom odpružená sedačka. Odpružená náprava na traktoroch T5 je vo verzii Heavy Duty s nosnosťou 3 500 kg. To je velmi dôležité, pokiaľ uvažujete o agregácii traktora tiež s čelným nakladačom. Nosnosť nápravy musí odpovedať nosnosti čelného nakladača, inak ho nemôžete naplno využiť.  

So zvyšovaním výkonu a krútiaceho momentu ide ruka v ruke zväčššovanie zadnej nápravy, predného a zadného trojbodového závesu i zvyšovanie prietoku čerpadiel, aby ste mohli lepšie parametre spoľahlivo využíť k náročnejšej práci. Celý zadok vrátane trojbodového závesu je na pohľad mohutnejší. Zadný trojbodový záves zvládne zdvihnúť 5 240 kg na konci ramien a predný 2250 kg. Hydraulika je riešená dvoma čerpadlami. Jedno je určené pre riadenie, druhé potom pre vonkajšie okruhy, takže môžete riadiť a zdvíhať bremeno na čelnom nakladači, bez toho že by došlo k vzájomnému ovlyvneniu. Vedľa štandardného mechanicky ovládaného čerpadla je k dispozícii i elektronicky ovládané čerpadlo Bosch s funkciou Loadsensing a prietokom 84 l/min, takže s T5 môžete používať najmodernejšiu závesnú techniku, napríklad rozmetadlá Amazone. S nárastom hmotnosti jednotlivých prvkov súvisí i nárast povolenej hmotnosti stroja, ktorá je 8 000 kg. Vyššiu hmotnosť traktora oceníte tiež pri ťahových prácach. Naviac, riešenie uzávierky diferenciálov vám dáva do rúk traktor s naozajstným pohonom všetkých ŠTYROCH kolies, nie len TROCH ako je tomu u všetkých ostatných konkurentov. V kombinácii s výkonným motorom, flexibilnou prevodovkou, širokými pneumatikami a zvýšenou hmotnosťou je tak T5 strojom na poriadnu prácu.

Priďte sa presvedčiť. Rádi vám traktory T5 vo všetkých troch výkonových verziách od 100 do 120 koní predvedieme.

 

Fotografie sú zo školenia predajcov v Taliansku.

Ing. Aleš Petr, AGROTEC a.s., 18. 7. 2016

Užitečné odkazy Přihlásit k newsletteru Foto a video galerie Diskusní fórum

cs sk