Odhad spotřeby paliva traktoru

Existuje poměrně jednoduchý způsob, jak odhadnout spotřebu paliva traktoru, respektive porovnat dva modely traktorů mezi sebou. 
Německá společnost DLG provádí standardizované testování traktorů, které je shrnuté do jednotného reportu jejichž databázi najdete zde: DLG Test Report 
  
Pro zjednodušení vám zde přikládáme jeden vzorový report v angličtině pro traktor T6.180 s převodovkou Dynamic Command 
  
 
DLG PowerMix test report pro T6.180 DCT pdf / 1 MB Stáhnout

  
K dispozici jsou reporty za několik let, a tak se graficky lehce mění, nicméně testovací režimy zůstávají stejné. Jde o následující: 
 

Popis režimu v češtině

Kód
Režimu

Orba při 100 % zatížení motoru. (Pouze tahová práce) Z1P
Orba při 60 % zatížení motoru Z2P
Tahové práce s kultivátorem při zatížení motoru 100% Z1G
Tahové práce s kultivátorem při zatížení motoru 60% (testovací cyklus Z2G v tabulce) Z2G
Práce s rotačními branami při 100% zatížení motoru (Tahová práce + PTO) Z3K
Práce s rotačními branami při 70% zatížení motoru Z4K
Práce s rotačními branami při 40% zatížení motoru Z5K
Sečení s žací kombinací při zatížení motoru 100% Z3M
Sečení s žací kombinací při zatížení motoru 70% (testovací cyklus Z4M) Z4M
Sečení s žací kombinací při zatížení motoru 40% Z5M
Rozmetání hnoje (Tahová práce + PTO + odběr výkonu hydraulikou) Z6MS
Práce se svinovacím lisem (testovací cyklus Z7PR) Z7PR

 Zpracovali jsme pro vás jednoduchý excelový kalkulátor, který si můžete stáhnout:  
  
Kalkulátor spotřeby traktoru xlsx / 185 kB Stáhnout

   
V tabulce kalkulátoru vyhledejte pracovní režim, v kterém budete traktor využívat a do sloupce Odpracováno v daném režimu (hod./rok) zadejte očekávaný počet odpracovaných Mth do příslušného řádku. V Originálním DLG PowerMix testu najděte sekci s kódy testovacího režimu "Performance and fuel consumption during exemplary field work" vyhledejte sloupec s "Diesel consumption" a vyberte pro příslušný testovací režim hodnotu pod označením "l/h" tuto hodnotu zadejte do příslušného řádku. Pro spočítání spotřeby AdBlue se podívejte do sloupce "Ratio AdBlue to fuel"  a znovu u příslušného testovacího režimu tuto hodnotu zadejte do sloupce Spotřeba AdBlue v % paliva.  Pokud budete srovnávat spotřebu více traktorů a to včetně strojů s aktivní regenerací filtru pevných částic, je třeba ve stejné tabulce DLG PowerMix testu najít ještě hodnotu "Relative additional fuel for DPF regeneration" a zadat ji do sloupce kalkulátoru "Spotřeba paliva pro PDF v % paliva" v řádku příslušného režimu. Toto lze provést pro všechny dostupné režimy, které DLG testuje a kalkulátor vám spočítá odhadovanou spotřebu paliva. 

Systém je výhodný především pro srovnání spotřeby více traktorů, protože DLG PowerMix test je standardizovaný a probíhá u všech traktorů stejně. Jednoduše tak získáte srovnání více traktorů a to v pracovních režimech, které vás zajímají. 

Na tomto místě si ještě dovolíme připomenout, že při srovnávání výkonu traktoru je třeba překontrolovat v jaké normě je výkon uváděn: 
 

JAK SE ODLIŠUJE HODNOTA VÝKONU OD HODNOT PODLE NORMY ISO?

  • ISO TR14396 = ECE R120  97/68/EC = 2000/25/EC představují hrubý výkon bez ventilátoru “Gross Power without Fan”
  • ECE R24 představují čistý výkon s rozepnutým ventilátorem (“net power with Fan disengaged“) – o cca 2-6 koní méně než ISO, záleží na ventilátoru.
  • EEC 80/1269 = DIN 70020 představují čistý výkon se sepnutým ventilátorem (“Net Power with Fan engaged“) –  o cca 8 - … koní méně než ISO, záleží na tvaru a velikosti ventilátoru. 
  

Připomínáme také, co znamenají jednotlivé uváděné výkony u traktorů New Holland:

  • Maximální výkon motoru  ISO TR14396-ECE R120 [kW/k (koní)]  - výkon dostupný pro tahové práce například pro orbu, podmítku a podobně
  • Maximální výkon motoru s EPM (s "navýšením")  ISO TR14396-ECE R120 [kW/k (koní)] - výkon motoru dostupný při práci s aktivně poháněným nářadí. Jakmile řídící jednotka motoru rozezná, že je výkon odebírán přes PTO, prostřednictvým čerpadla pro vnější okruhy hydrauliky nebo při jízdě na silniční rychlostní stupně nebo při dosažení pojezdové rychlosti 9 km/h u převodovky Auto Command.
  • Jmenovitý výkon motoru  ISO TR14396-ECE R120 - je pak výkon teoreticky dosažený při maximálních otáčkách, tj. otáčkách dosažených když sešlápnete plynový pedál na podlahu bez zařazeného rychlostního stupně (max. otáčky x krouticí moment dosahovaný při těchto otáčkách). Při tomto režimu traktor nepracuje a tak z praktického pohledu nemá smysl jej využívat pro srovnání.