Čas zazářit

16. 03. 2020 , Ing. Aleš Petr

Jsme rádi, že vám můžeme zprostředkovat další článek z časopisu Profi. Novináři ve Velké Británii navštívili odbornou firmu, která se zabývá renovací a ochranou laků nejen u zemědělské techniky a vyzískali pro vás nějaké to Know How. Pokud budete mít díky karanténě chvíli volněji, může svému stroji navrátit plný lesk. 

Jak na to radí autor článku Geoff Ashcroft


Nenáročná péče o lak traktoru může rychle vylepšit jeho vzhled a zvýšit jeho hodnotu. Pokud ale chcete dosáhnout nejvyššího lesku, je třeba postupovat opatrně, říká Ryan Pryer z firmy RP Valeting and Detailing, která sídlí ve městě Devon ve Velké Británii. Dříve než začnete kapotu přestříkávat, zvažte obnovení a přečištění laku, i když to může znamenat využití služeb vysoce kvalifikovaného a vyškoleného odborníka.

Stále více obsluh, majitelů a prodejců traktorů si osvojuje zkušenosti profesionálních „tuningářů“, kteří zdokonalují vzhled svých vozidel. A ostatně vzhledem k vysoké hodnotě traktorů a kombajnů proč ne? Jak tedy dosáhnout vysokého lesku? TFR (Traffic Film Remover – odstraňovač nánosů z dopravy) rozhodně nepoužívat, říká South Molton, profesionální konstruktér Ryan Pryer z firmy Devon. „TFR je velmi drsná chemická látka,“ říká. „Na laku nemá co dělat. Zanechává skvrny.“ A platí to i pro ty, které láká stříknout trochu této tekutiny do kbelíku s vodou. „Je to účinný čistící prostředek, který je ideální na nádobí, ale ne na nátěry a laky,“ vysvětluje. „Zvolte neleptavé výrobky — ideálně se zaměřte na roztoky s neutrálním faktorem pH. Mytí neprovádějte na přímém slunci, a pokud je to možné, připojte se na přívod změkčené vody, abyste zamezili skvrnám zaschlé vody.“
  
Time_to_shine-complete_final.jpg

  

ČAS ZAZÁŘIT - KROK ZA KROKEM

1
Na rozdíl od osobních automobilů se mnoha lakovaným povrchům traktorů a strojů nedostává ochranné povrchové vrstvy. Výjimkami jsou samozřejmě metalízy, kde čirý vrchní povlak vyzařuje jiskru a dodává hloubku. A vrstva laku rovněž chrání spodní nátěr. Není tedy překvapením, že traktory mohou brzy ztratit svůj lesk z showroomu, stejně jako tento vybledlý 12letý JX80 firmy James Pryce Tractors.
  
Shine_1.jpg
  
2
Předčištění začíná důkladným odmaštěním a velkorysou vrstvou sněhové pěny. Považujte to za proces šamponování. Sněhová pěna, např. High Foam AutoSmart, slouží v procesu předčištění k uvolnění a odstranění nečistot laku, skla i plastů. Sněhová pěna přilne opravu působivě a často může obsahovat vosk. Po 10 minutách ji opláchněte. Upozorňujeme, že lesklý vzhled mokrého dílu karoserie vás může snadno oklamat.
  
Shine_2.jpg
  
3
Po opláchnutí a vysušení uvidíte brzy celý rozsah vybledlého povrchu tohoto modelu JX80 - kapota a boční panely jsou bez lesku jako smutné oko. Ofukovač listí je dobrý nástroj, pomocí kterého se voda dostane z mezer v panelech a těžko přístupných míst, ale pamatujte na možnost opětného znečištění výfukovými plyny dvoutaktního motoru. Lepším řešením může být proud vzduchu. Nadměrná vlhkost může leštění ztížit, takže po oschnutí se přesuňte s další prací dovnitř místnosti.
  
Shine_3.jpg
  
4
Důležitou součástí čištění je dekontaminace. Dehet, míza stromů a dokonce i prach z řezání betonu se přilepí na vrchní vrstvu laku, který pak vypadá jako povrch měsíce. Hrubý povrch může brzy zničit lešticí mop, takže je nejlepší skvrny a hrudky nejprve odstranit. Zde je klíčem odstraňovač dehtu a lepidla. Změkčí i nejodolnější dehtové skvrny, takže je lze snadno setřít. Pro tuto práci je vhodný přípravek Tardis.
  
Shine_4.jpg
  
5
Další dekontaminace lze dosáhnout použitím odstraňovače průmyslového spadu a brzdového prachu, např. prostředkem Iron-X, a po opláchnutí nebo setření se na závěr postupu použije čistící hlíny, aby se odstranily zbývající nečistoty. Tím vznikne hladší povrch, připravený k leštění. Nepoužívejte však starší hlínu. Možnosti zde je utěrka AutoSmart napuštěná hlínou, jak je znázorněno. Můžete také použít hliněnou tyčinku, i když obě metody vyžadují mazivo, aby se hlína nelepila. Hliněné tyčinky a hlíny jsou k dispozici v různých úrovních, např. hrubé, střední a jemné, a poskytují různé úrovně čisticích schopností. Klíčem je vytvoření hladkého povrchu bez hrbolů. Lze také použít na sklo.
  
Shine_5.jpg
  
6
Proces lakování se bude u každého výrobce lišit, takže měření toho, co je na kapotě nebo bocích, než začnete s obnovou, poskytne představu o tom, jak agresivní můžete být při leštění: neobvykle silná naměřená vrstva může naznačovat předchozí přestříkání. Toto praktické zařízení je vhodné pouze pro kovové díly. Během používání provádějte náhodná měření a vyznačte je pomocí maskovací pásky, abyste věděli, s jakou tloušťkou laku budete pracovat.
  
Shine_6.jpg
  
7
Leštící podložka brzy ztratí původní barvu, protože sbírá jemné částečky z povrchu obroušeného nátěru. Je důležité zabránit hromadění tepla na lakovaném povrchu, udržujte proto leštící podložku v pohybu. Teplo změkčí povrchovou úpravu laku a velmi snadno jí projde, pravděpodobně aniž byste si toho všimli. Hrany jsou obzvláště zranitelné díky tenkému pokrytí barvou. Zvažte tedy dvojčinný stroj, který osciluje - je mnohem tolerantnější a mnohem méně agresivní než rotační leštička. Nezanechává ani stopy ani vířivé otisky hrubého použití. Obrázek ukazuje rozdíl „před“ (levá polovina od bílé linky) a „po“ (pravá polovina od bílé linky) po odstranění vad laku, lehkých rýh a jemných škrábanců.
  
Shine_7.jpg
  
8
Představte si různé leštící kotouče jako různé druhy brusného papíru - pouze mnohem jemnější a mírnější ve své činnosti. Různé typy kotoučů určují průběh opravy laku. Můžete si vybrat z kotouče z jehněčí vlny (hrubý), kotouče z mikrovláken (střední) a pěnového kotouče (jemný), i když v kategoriích kotoučů z mikrovláken a pěny existují různé stupně. A existují také různé stupně brusných past a leštidel. Hlubší škrábance budou potřebovat vyšší míru opravy, aby byly méně patrné.
  
Shine_8.jpg
  
9
Na začátku leštění je dobré si zvolit nejprve menší plochu, abyste viděli, jak bude postup opravy pravděpodobně probíhat. Nebo ještě lépe, stará kapota automobilu z vrakoviště je to správné místo pro získání praxe, než začnete řešit traktor v hodnotě 100 000 liber. Na silně vybledlém laku tohoto JX začneme s kotoučem z jehněčí vlny, který je hrubý. Nezapomeňte postupovat po  malých krocích... a buďte trpěliví. Záměrem je vylepšit povrch tak, aby jeho vady zmizely a lak se opět leskl a odrážel světlo jako dřív. K tomu však musíme začít obroušením špatného povrchu, aby se odstranila oxidace.
  
Shine_9.jpg
Shine_9A.jpg
  
10
Nepokoušejte se začít přímo s nejhrubším kotoučem - toto je práce, kde neplatí „čím víc, tím líp“. Začněte se střední hrubostí kotouče a brusné pasty a sledujte, jak se povrch zlepšuje. Pokud to nefunguje dostatečně dobře - některé laky mohou být tvrdé, jiné měkké - zkuste hlubší obrus, hrubší kotouč. Připravte se na vyzkoušení různých kombinací, stylem pokus - omyl. A přejeďte povrch laku několikrát kruhovými pohyby kotouče, aby se zabránilo hromadění tepla. Pracujte v malých plochách, zleva doprava a shora dolů; potom se opačnými pohyby vraťte. Použijte čistý hadřík z mikrovlákna a otřete povrch dosucha po každém přejezdu leštidlem, abyste viděli, jak se povrch postupně vrací k životu.
  
Shine_10.jpg
  
11
S postupujícím leštěním se v kotouči nahromadí nečistoty, které zploští jeho vzhled. Tím se také sníží jeho účinnost při leštění…
  
Shine_11.jpg
  
12
… proto použijte jemně proud vzduchu nebo tuhý kartáč k uvolnění a načechrání vláken. Tím se obnoví jeho účinnost. Po použití omyjte kotouč vodou se saponátem, např. s víceúčelovým čistícím přípravkem G Techniq W5.
  
Shine_12-(1).jpg
  
13
Čím více času věnujete krokům s jemnějšími a jemnějšími kotouči, tím lepší bude celkový výsledek. Jakmile hrubé kotouče odstraní vrchní vrstvu nečistot, můžete začít s jemnějšími kotouči a pastami, které lak promění v zrcadlový povrch. Na kotouč naneste jen několik kapek leštidla – pokud by ho bylo příliš, odstřikovalo by z kotouče. Lak traktoru bude pravděpodobně potřebovat pouze dva nebo tři stupně leštění, zatímco osobní automobil nebo kamion čtyři, pět nebo dokonce šest stupňů zjemnění laku. Naše druhá fáze byla provedena pomocí pěnového kotouče a jemné brusné pasty, které odvedly skvělou práci při obnově lesku červeného laku našeho JX.
  
Shine_13.jpg
  
14
Jakmile je proces obnovy laku dokončen, je čas na zakonzervování. Vosk je stále jedním z nejlepších přípravků k ochraně povrchu, ale stále více se používají tmely pro jejich větší trvanlivost. Aplikujte vrstvu či dvě vosku — tím je dobré začít. Zde nešetřete a použijte luxusní vosk na automobily SwissVax. Tento typ vosku jistě dodá povrchu hloubku a rezonanci, zvýší jeho lesk, ale za toto privilegium si připlatíte. Pro větší odolnost můžete na povrch přidat tmel, např. G C2 Liquid Crystal od společnosti Techniq. Lze jej nastříkat a roztírat čistou tkaninou z mikrovlákna.
  
Shine_14.jpg
  
15
Modré maskovací pásky s nízkou lepivostí jsou v lakovnách oblíbené, protože je lze snadno odstranit, aniž by zůstaly zbytky lepidla. Je užitečné chránit některé povrchy a hrany, které nechcete při leštění kontaminovat nebo způsobit jejich náhodné poškození. Gumy u oken, barvené mřížky a okolí světlometů jsou komponenty, která se snadno poškodí neopatrným leštěním - je obtížné opracovat otáčivým kotoučem hrany, proto je zakryjte maskovací páskou. Jinak bude problematické je následně očistit.
  
Shine_15.jpg
  
16
Plastové střechy kabin jsou místem, kde celý proces selhává. Jedná se spíše než o lakovanou část o povrch impregnovaný barvou, takže bude obtížné jej úspěšně restaurovat: např. lešticí kotouč pravděpodobně způsobí více škody než užitku. Nejlepší postup je zvážit náklady na výměnu, protože většinou se jedná o šroubované díly. Pokud máte to štěstí, že máte ocelovou střechu, je leštění jednou z možností.
  
Shine_16.jpg
  
17
Konečným výsledkem by měl být vysoký lesk, který odpuzuje vodu a nečistoty, což usnadňuje čištění traktoru. Pomáhá také obnovenému povrchu, aby zůstal zářivější po delší dobu, a navíc poskytuje ochranu před silnými UV paprsky. Nadměrné škrábance na našem stroji lze nyní odstranit a vyleštit, aby zapadly do celkového vzhledu. Ušetří to také problémy s přelakováním včetně nákladů.
  
Shine_17.jpg
  
18
Měřítkem kvality odvedené práce je schopnost laku vytvářet kapky. Pomocí hadice nebo konve polijte zjemnělý povrch a sledujte, jak snadno voda klouže ve velkých kapkách a zanechává svěží, mladistvý lesk, který dokáže zamaskovat stopy náročného života traktoru. Uvidíte, jak hodnota stroje stoupá stejně rychle, jak sklouzávají tyto kapky vody.
  
Shine_18.jpg
  
19
Pro dokonalou povrchovou úpravu s minimálními nároky na údržbu budete muset sáhnout hlouběji do kapsy a pořídit keramickou ochrannou vrstvu. Stejně jako u luxusních automobilů zvažují i majitelé traktorů technologicky náročnou povrchovou úpravu a majitel tohoto nového modelu T5.120 myslí dopředu a chce ochránit povrch své nedávné investice.
Účelem je nabídnout co nejvyšší úroveň ochrany laku s vysoce lesklým povrchem, odolnost proti poškrábání a schopnost odpuzovat nečistoty a nánosy. Je to, chcete-li, tvrdý povlak nanesený na zušlechtěný lak. Obvykle mohou být náklady 300 - 700 liber (9.000 - 20.000 Kč), v závislosti na velikosti traktoru a množství práce s karoserií, která má být potažena. Akreditovaný status firmy RP Valeting and Detailing umožňuje u produktů G Techniq nabízet pětiletou záruku na Crystal Serum Light a Exo – posledně zmíněný přípravek je hydrofobní povlak, který se chemicky váže na povrch, na který je aplikován. Rovněž je pak mnohem snazší údržba a nabízí i odolnost proti chemickým a povrchovým skvrnám, např. žluté skvrny z postřikovačů.
  
Shine_19.jpg

Akorát to staré závaží doporučujeme majiteli přestříkat a ne konzervovat wink
  
Shine_20.jpg