Co znamená CROSSOVER v kombajnech

07. 12. 2021 , Ing. Aleš Petr

Slovem CROSSOVER se dnešní tisk jen hemží. Může za to automobilový průmysl, který se rozhodl přejít od klasických osobních vozů k SUV neboli „Sportovně užitkovým vozidlům“. Postupně ale městští uživatelé SUV zjistili, že to nejsou auta ani sportovní a ani užitková či užitečná. Jedinou „výhodou“ je vyšší spotřeba, a tak přichází krok zpět k vozům tak někde mezi. A to „MEZI“ se právě nazývá CROSSOVER.
 

  
Nová mlátička CH7.70 od New Holland si v oblasti techniky své místo našla také MEZI tradičním tangenciálním způsobem výmlatu a moderním axiálním. Je postavená na mlátičce středního výkonu řady CX6.90, ze které si ponechala systém mlácení i čištění a vytřásadla, která jsou tradičně limitem tangenciálních mlátiček, jsou nahrazena dvěma rotory (ostatně u New Holland jak jinak, že). Ostatní části stroje – motor, zásobník, pojezd, drtič, metač, atd jsou také shodné.
 
CH_1
Zajímavé je, že místo „MEZI“ mlátičce patří i z hlediska profilu zákazníka. V současném evropském i českém zemědělství nacházíme farmy, které jsou svojí výměrou sice menší nebo střední a obhospodařují řekněme 200 ha, ale pracují naprosto profesionálně podle nejnovějších poznatků, takzvaně „state of art“. Dosahují tak vynikajících výnosů plodin na úrovni 8 – 9 tun zrna/ha. Tyto farmy zpravidla obhospodařují menší pozemky, na které je třeba se dostat po úzkých polních cestách (šířka CH činí 3.70 m) a kde vysoko výkonné stroje s širokými lištami jsou neohrabané. Na druhou stranu standardní menší a střední mlátičky nemají v porostech s uvedenými výnosy takovou výkonnost. A zde tedy přichází prostor pro mlátičku CH7.70, která v osmitunové pšenici s drcením slámy dokáže za den s přehledem udělat 25 hektarů. Ten samý počet hektarů sklidila v „zelené“ čtyřtunové řepce, opět s drcením a prakticky bez ztrát. Jinými slovy, za den sklidí komodity v hodně cca 1.000.000 Kč a to už něco znamená.
 
CH_2
Tím se dostáváme k dojmům z praktického testování. Stroj byl osazen lištou o záběru 7,6 m a po poli se pohyboval hravě rychlostí kolem 4-4,5 km/hod. Spotřeba nepřesahovala 14 l/ha. Motor prakticky nebylo možno vytížit na 100%. Dá se říci, že díky separaci pomocí dvojice rotorů se limit stroje posunul na čištění. K našemu překvapení však ani jednodušší systém čištění, kterým jsou střední mlátičky osazeny, nevedl k vyšším ztrátám. Přestože se graf monitoru ztrát na sítech čas od času zabarvil do oranžova, při fyzické kontrole ztrát za mlátičkou vypadala situace velice dobře. Jediné, co jsme nebyli schopni otestovat, je kvalita slámy, protože až na jednu výjimku při sklizni ovsa jsme vždy hmotu drtili. Naše první dojmy jsou tedy veskrze pozitivní, dá se říci spíše nad očekávání a věříme, si nová mlátička najde své příznivce a majitele.
 
CH_3