Historie traktorů New Holland 7.

23. 05. 2022 , Ing. Alžběta Filová

Traktory z Basildonu hrají v historii traktorů New Holland velkou roli. S výrobou se tu začalo už v roce 1964.
Čím se traktory z Basildonu odlišovaly od ostatních se dočtete v dnešním článku :)

Traktory z Basildonu

Jako důležitý mezník je považováno zahájení výroby traktorů v anglickém Basildonu v roce 1964. Tato továrna přišla s mnoha novými řadami, které se od dosavadní produkce odlišovaly nejenom svým lakováním. Jednou z nich byla i „série 10“. V Basildonu Ford vyráběl traktory jako například Model 4610 s motorem o zdvihovém objemu 3300cm3 a s výkonem 64 k. Byl to jeden z jedenácti traktorů Série 10, začínající modelem 2910 s motorem o objemu 2900 cm3 a výkonem 44 k až k Modelu 8210 (6600 cm3, 115 k). Dalším z traktorů Série 10 byl Model 7610 s objemem 4400 cm3 a výkonem 103 k.“
Tato továrna se později dočkala slušných investic a dnes představuje moderní výrobní závod.

 
nhc4.jpg
 
V Basildonu Ford vyráběl traktory jako například model 4610 s motorem o zdvihovém objemu 3300 cm3 a s výkonem 64 k


nhc6.jpg

Traktory série 10 vyráběl Ford v Anglii. Ve verzi 4 x 4 byly vybaveny diferenciálem přední nápravy s omezeným prokluzem


nhc5.jpg

Model 8210 (6600 cm3, 115 k) byl nejvýkonnějším zástupcem desítkové řady
 

Kloubové traktory pro USA i Evropu

Další významné aktivity směřovaly za oceán. Hlavně tedy pro USA Ford představil v roce 1977 své první kloubové traktory série FW. Jednalo se o čtyři typy v rozmezí výkonu 154 – 246 kW (210-335 k). Stroje ale nebyly vyrobeny ve Fordových závodech, protože vhodné tovární prostory a technické vybavení k výrobě traktorů Ford postrádal. Když hledal vhodného partnera ke spolupráci, nalezl v Severní Dakotě firmu Steiger. Tím se sice musel smířit se skutečností, že jeho stroje nebudou mít originální design, jako tomu vždycky bylo, ale budou celkem věrně kopírovat traktory Steiger Panther série III, později pak série IV.
Rozdíl byl hlavně v lakování : Ford měl svou charakteristickou modro-bílou. A také v motorizaci : série FW byla osazena osmiválcovými motory Cummins, zatímco Steiger zůstával věrný svému dodavateli, a totiž firmě Caterpillar.
Výsledky Henryho Forda trochu překvapily. Jeho nové velké traktory na trhu v USA a Kanadě velké úspěchy nezaznamenaly. A nezlepšilo se to ani v budoucnosti. Steiger se svými zelenými obry zde byl jednoznačným králem.
Na rozdíl od očekávání ale Forda a jeho řadu FW přijali s nadšením farmáři v Evropě. Velký zájem vzbudily v Anglii, kde jeho jméno bylo synonymem spolehlivosti a výkonu. Zde dosahoval prodej kloubových traktorů velmi pěkných čísel.

Úspěchy s traktory Ford Versatile

V roce 1987 vybojoval Henry Ford svou bitvu o získání kanadské firmy Versatile. Trochu mu napomohla hospodářská krize, která tuto slavnou značku rovněž zasáhla a donutila vedení přemýšlet nad řešením k zajištění prosperity v budoucnosti. Ford se ukázal coby stabilní partner a později i jako talentovaný konstruktér. 
Od konkurence se traktory Versatile odlišovaly nižší hmotností, což mělo omezit zhutňování půdy i spotřebu paliva. I přes všechny své silné stránky byly mnohé tyto tahače známé jednou slabinou : v tahu za těžkých podmínek měly sklon k tzv. power-hoppingu, tedy rozhoupání traktoru za jízdy při zatížení.
Tento problém byl New Hollandu známý. Proto, aby se s ním nemusely traktory s logem Ford také potýkat, provedli  konstruktéři obou firem dodatečné úpravy : zvýšili vlastní hmotnost a prodloužili rozvor. Tím byl problém rychle vyřešen a u nových sérií New Holland se již nevyskytoval.

 
nhc6-1.jpg
 
Kloubový Ford FW 60
 

V roce 1988 rozvířil trh model Ford Versatile 876 Designation 6. S přeplňovaným motorem Cummins o výkonu 206 kW/280 k a možností volby jedné ze dvou převodovek včetně Powershift ukázal směr dalšího vývoje. Hmotnost činila tehdy ještě slušných 12 500 kg. A začal se exportovat i do Evropy, kde se Ford u svých zákazníků musel vypořádat s odlišnými požadavky na výbavu. Aby mohl své tahače vůbec realizovat na trhu, vybavil je sériově vývodovým hřídelem, tříbodovým závěsem kategorie III a rovněž i sadou přídavných závaží.
Trh ale požadoval stále víc a víc tažné síly. Produkce traktorů řady Designation 6 byla zastavena v roce 1993 a v roce 1994 byla nahrazena kompletně novými Fordy Versatile 80. Nejsilnější typ měl označení Ford Versatile 9880 a výkon dosahoval rovných 294 kW/400 k. Vlastní hmotnost se již vyšplhala na celých 18 100 kg, protože tolik koní již vyžadovalo řádnou oporu v kolech. K nové řadě traktorů Ford Versatile, představené v roce 1994,  patřily 4 různé modely, jejichž motory měly výkon mezi 250 a 400 k. Ford své traktory přepracoval, aby zvýšil jejich výkon : vedle převodovky Powershift 12/2 byla nabízena nová převodovka ´Quadra-Sync´. Ta poskytovala čtyři synchronizované stupně v každé ze 3 skupin, čímž traktor disponoval 12-ti rychlostmi vpřed.

 
nhc7.jpg
 
Produkce traktorů řady Designation 6 byla zastavena v roce 1993 a v roce 1994 byla nahrazena kompletně novými Fordy Versatile 80.
Nejsilnější typ měl označení Ford Versatile 9880 a výkon dosahoval rovných 294 kW/400 k
 

Zde se začala dostávat do popředí výhoda kloubových tahačů s velkým výkonem motoru : bylo možné vykonat stejnou práci s menším počtem pracovníků a rychleji, tedy v optimálním termínu. Tím by se investice do pořízení měla rychleji vrátit a na tom někteří výrobci postavili svoji reklamu. Faktem je, že uvedených 400 k z devadesátých let je v této kategorii v současnosti spíše spodní hranicí výkonu.

Rostoucí úroveň komfortu

Na tahačích Versatile toho bylo hodně nového. Dostaly konečně nejen barvy, ale i vzhled blízký traktorům Ford, což zvláště platilo o moderní pohodlné kabině. Komfort byl na podstatně vyšší úrovni. Byl to začátek trendu, který posilovali především zákazníci z evropských zemí, a totiž zvyšování komfortu pro obsluhu traktoru. Stále častěji se jednotlivé funkce ovládaly elektricky nebo i elektronicky pomocí  přepínačů, které se podle pravidel ergonomie soustřeďovaly v dosahu pravé ruky řidiče. Brzo se objevily loketní opěrky a polo- nebo plně automatické funkce.
Na tento trend brzo navázal i konkurenční Steiger. Díky tomu dnes disponuje dlouholetými zkušenostmi a traktory této značky nabízí jednu z nejvyšších úrovní výbavy a maximální komfort v kabině. Paradoxně z toho má prospěch opět New Holland, protože produkce kloubových tahačů v modré barvě se z Winnipegu po dlouhé přestávce vrátila v roce 2000 zpátky do továrny Steiger. Zde vyrábí na základě společné platformy tyto kolové tahače koncern CNH Global, a to jak v červené, tak i v modré barvě. Série největších traktorů New Holland má označení TJ (zkratka Tractor Jumbo Series) a technická úroveň odpovídá všem současným požadavkům na nejvýkonnější traktory, v nichž jejich obsluhy tráví dlouhé, až dvanáctihodinové směny.

 
nhc9.jpg
 
Ford 2120 s motorem Shibaura byl kompaktní traktor vyráběný v různém provedení včetně speciálních verzí po dou třinácti let až do roku 2000


Od začátku roku 2006 bylo na trhu pět typů TJ Series II s různými motory (zdvihový objem 8300 cm3 u prvního a 15000 cm3 u posledního modelu) v rozmezí výkonu 206 – 390 kW (280 – 530 k). Dnes je tato řada označena jako T9000 a maximální výkon největšího traktoru dosahuje 429,5 kW/584 k.

 
nhc8.jpg
 
Kloubové traktory Versatile se prodávaly na americkém i evropském trhu. Model 9282 byl vybaven motorem Cummins o zdvihovém objemu 8,3 l a převodovkou s 12 rychlostmi vpřed a čtyřmi vzad




STEHNO, Luboš. Historie traktorů. Praha: Profi Press, 2010. ISBN 978-80-86726-35-9.