Historie traktorů New Holland 10.

04. 07. 2022 , Ing. Alžběta Filová

A od teď konec barev Fiatagri!
Je rok 2002 a nadále se vyrábí traktory jen v modré barvě!

Nová prostornější kabina a vysokotlaké vstřikování paliva CommonRail, o tom je dnešní článek :)

Konec barev Fiatagri

V roce 2002 byla modernizována oblíbená série těžkých traktorů Genesis a uvedena na trh  pod označením New Holland 70A. Traktory se vyráběly nadále již jenom v modré barvě. Výkonný elektrohydraulický systém se nyní ovládal snadněji a přesněji. Elektronicky dálkově ovládané ventily umožňovaly naprogramovat čas a průtok. Obsluha pouze jedenkrát uložila příkaz do paměti a traktor vše vykonal. Páky v ovládání vnější hydrauliky vystřídaly barevně odlišené sklopné přepínače.
Traktory byly vybaveny šestiválcovými motory „Constant PowerPlus“ s mezichladičem a vysokým převýšením točivého momentu o 37 %, což přineslo o 10 % zvýšený výkon. Jmenovitý výkon stoupl o 3 – 4 k a maximální výkon u modelu NH 8970A dosahoval 197 kW(264 k).
Použitá převodovka s názvem Ultra-Command Powershift měla shodné ovládání. Bylo možné naprogramovat trojici režimů řazení : automatické přizpůsobení rychlosti, režim pro otáčení na souvratích či automatický režim při dopravě. Základní parametry uvádí Tabulka č. 1.

NH  TG ještě silnější než předchůdci

Série G/70 se prodávala ve velkém počtu podnikům na celém světě. Konstrukce traktoru se zavedla do té míry, že jí konstruktéři zůstali věrní i po vstupu New Holland  do koncernu CNH a přechodu na platformovou výrobu traktorů.
Nástupce, a totiž dobře známá řada TG, si zachoval klasické uspořádání konstrukčních skupin s krátkou a zkosenou kapotou motoru i zcela shodná přídavná závaží do předního závěsu. Dokonce také koncernová převodovka Powershift (nyní od Case IH) byla pojmenována podle vzoru řady G/70 (Ultra-Command Powershift) a její ovládání  bylo této předchozí řadě maximálně přizpůsobeno : pákou pro pravou ruku se pod zatížením řadí rychlosti vpřed i vzad a reverzuje traktor. Převodovka měla 18 rychlostí vpřed a čtyři vzad a automatické funkce. Stejně jako dříve bylo i zde možné řadit při otáčení na souvrati až čtyři stupně pod zatížením pomocí spínače. Ruční akcelerátor se ovládal samostatnou pákou. Ve směru kabiny a rozložení ovladačů bylo vidět jasné zlepšení oproti sérii 70A, prostornost, výhled z kabiny i komfort byly o třídu lepší.

 
nhc18.jpg
 
Traktory řady TG si od svého předchůdce přinesly klasické uspořádání konstrukčních skupin, písmeno G v názvu i přední napravu SuperSteer, kterou má také tento NH TG 285
 

Traktory řady TG se vyrábí v americkém závodě v Racine. Výkonově se posunuly hodně nahoru (přes hranici tří set koní). Modely TG 230 a TG 255 nahrazovaly dva nejsilnější traktory řady 70A, zbývající typy 8670A a 8770A jsou nahrazeny traktory TM175 a TM190. Zdrojem výkonu je šestiválcový motor Cummins se zdvihovým objemem 8,3 l, čtyřmi ventily na válec (pouze u TG 255 a 285) a přeplňováním Wastegate. Motor není umístěn nad přední nápravou, ale za ní, je zasazen do polorámu a přímo spojen s převodovkou. Jmenovité otáčky jsou nastaveny na 2 200/min. Nárůst krouticího momentu u nejsilnějšího modelu je udáván až 54 %, což je špičková hodnota. Vyšším výkonem se chlubil hydraulický systém, zvláště s čerpadlem MegaFlow o průtoku dokonce 257 l/min.
Traktory New Holland TG mohly být stejně jako předchůdce vybaveny přední nápravou SuperSteer, ale nově i odpruženou verzí Terraglide (výrobce Dana). Poslední verzí byla standardní tuhá náprava. V současnosti jsou nahrazeny sérií T8000.

 
nhc18-1.jpg
 
Traktory T 8000 byly uvedeny na trh začátkem roku 2006, původně jako čtyři typy o jmenovitém výkonu 163-223 kW/218-303 k
 

Těžké traktory s novým označováním

Traktory T 8000 byly uvedeny na trh začátkem roku 2006, původně jako čtyři typy o jmenovitém výkonu 163 – 223 kW/218 - 303 k. Jejich motor má zdvihový objem 8268 cm3 , 24 ventilů, elektronické řízení a vysokotlaké vstřikování paliva CommonRail.
Později přibyl ještě nejvýkonnější typ T 8050 s přeplňovaným motorem o objemu 9000 cm3 a jmenovitým výkonem 239 kW/325 k při 2200 min-1.  Stroje jsou vybaveny 19-ti stupňovou převodovkou, což dovoluje pojíždět rychlostí 40 km/h při nižších otáčkách motoru.
Změny byly provedeny také v kabině. Například zajímavá je přídavná funkce Auto PTO pro souvraťovou automatiku, zaručující automatické sepnutí a vypnutí vývodového hřídele v předem nastavených polohách tříbodového závěsu. Dále je k dispozici nový monitor IntelliView, integrovaný do ovládací konzoly v loketní opěrce.
Také ovládání zadního tříbodového závěsu bylo zdokonaleno a na zadních blatnících jsou nové ovládací prvky pro závěs i PTO.

Kabiny se čtyřmi sloupky

Svým velmi dobrým poměrem užitné hodnoty a ceny byla známá modelová řada TS. Nástupcem bylo od roku 2004 pět modelů  úplně nových traktorů řady TS – A. Moderní design přišel se zaoblenými tvary, novou maskou chladiče a vylepšenou kabinou s názvem Horizon. Zcela nové byly také motory z produkce koncernu CNH, které překvapily kultivovaným chodem a nízkou hlučností. Jednalo se o přeplňované motory s mezichladičem stlačeného vzduchu, u typů TS 110A, TS125 A a TS135A se čtyřmi ventily v každém válci a vstřikováním CommonRail.  Další zvláštní výbavou těchto třech typů bylo snímání kroutícího momentu motoru, navyšování výkonu (EPM) při práci s PTO  či v dopravě a elektronické udržování konstantních otáček ESM.
Nová kabina byla prostornější a komfortnější. Jako jedna z prvních ve své době přišla bez bočních sloupků, takže velké prosklené dveře na obou stranách zlepšují výhled, umocněný plochou zešikmenou kapotou motoru. Dveře s plným prosklením se brzo poté staly ve střední výkonové třídě hitem. Za příplatek byla kabina v odpruženém provedení.
Výkon u této řady začínal na 74 kW (101 k) a končil u 100 kW (136 k). Maximální výkon motoru při aktivaci Power Managementu dosahoval až 124 kW / 168 k u typu TS 135 A. Série TS-A také dávala na výběr u přední nápravy, která mohla být v provedení Standard, SuperSteer nebo Terraglide (odpružená).  Později byl nabízen i systém Fast-Steering pro rychlé vychýlení předních kol.
V roce 2006 byla série TS – A doplněna o modely TS-A Plus a TS-A Delta. Stalo se tak pro ty farmáře, kteří požadovali výkonný traktor s nižší úrovní výbavy pro jednodušší práce, jako je sečení, sklizeň sena či aplikace hnojiv.

 
nhc20.jpg
 
Řada T 5000 nahrazuje řadu TL-A novými traktory s vyšším komfortem
 

A v současnosti reprezentují třídu kolem 100 k modelové řady T5000 a T6000. Obě pokračují v trendu rozšiřování možností výbavy tak, aby bylo možné vyjít vstříc rostoucím nárokům. T 6000 se pro zjednodušení orientace vyrábí ve třech úrovních výbavy Elite, Plus a Delta. Delta je základní výbava, vhodná pro využití v živočišné výrobě, takže zahrnuje dvouventilovou pohonnou jednotku, převodovky Dual Command nebo Electro Command s dílčím řazením pod zátěží, sníženou kabinu a uzavřený okruh hydrauliky.
Traktory T6000 Plus mohou být vybaveny odpružením kabiny či odpruženou přední nápravou. A Elite nabízí to nejlepší : vysokotlaké vstřikování CommonRail a navyšování výkonu, převodovku Active Electro Command s automatikou řazení, odpružení kabiny i přední nápravy či variantu SuperSteer. Novinkou je systém rychlého natočení kol FastSteer. Jedná se tedy o komfortní a výkonný traktor vhodný pro každé využití.
Série T5000 nahrazuje řadu TL-A novými traktory s vyšším komfortem. U modelů T5000 s kabinou je novinkou světlý interiér, všechny modely mají zdokonalenou ergonomii. Zlepšeno je ovládání i výhled do všech stran. Motory s mezichladičem stlačeného vzduchu dávají u třech typů výkon  63 - 78 kW (86 - 106 k). Stroje jsou určeny spíše do živočišné výroby nebo ke sklizni pícnin.





STEHNO, Luboš. Historie traktorů. Praha: Profi Press, 2010. ISBN 978-80-86726-35-9.