AGROTEC zemědělská technika Novinky New Holland Luboš Stehno z vydavatelství ProfiPress otestoval traktor T5.140 Dynamic Command

Luboš Stehno z vydavatelství ProfiPress otestoval traktor T5.140 Dynamic Command

27. 10. 2020 , Ing. Aleš Petr

Před třemi roky představila společnost New Holland novou dvojspojkovou převodovku Dynamic Command. Nejprve v modelové řadě traktorů T6, později i v řadě T5. A protože u traktorů s výkony motorů od 110 do 140 k (což je rozsah modelové řady T5) není takováto převodovka obvyklá, má nyní New Holland v nabídce další zajímavý produkt.

Jednoho ze zástupců nové pětkové řady s převodovkou Dynamic Command jsem si mohl vyzkoušet u kolínského prodejce techniky, společnosti ZZN Polabí. Sice jen na chvíli a na dvoře rozlehlého areálu, ale nechali mne samotného asi hodinku jezdit a vyzkoušet si jaké jsou ovládací a nastavovací možnosti nové převodky.
  

Sází na efektivní SCR

V modelové řadě kompaktních traktorů New Holland T5 jsou použity motory FPT v čtyřválcovém provedení a se zdvihovým objemem 4,5 litru. Jejich výkonové naladění jsem již zmínil a těžko někoho překvapí, že splňují emisní limit Stage V. Výrobce k tomu (jako obvykle) využívá systému SCR s vysokou efektivitou v likvidaci oxidů dusíku, tím může své motory naladit na spalování optimálně bohaté směsi a dosahovat dobré spotřeby paliva. Produkce pevných částic je tak u těchto motorů minimální, protože pracují spíše s chudší směsí. Přesto nikdy nemůže být nulová a tak je u nových motorů použit systém pro jejich záchyt. Nejedná se však o klasický filtr částic v rozměrném provedení s nutností regenerace atd. Protože oněch pevných částic je minimum, je použitý pouze malý, bezúdržbový keramický labyrint konstruovaný na celou dobu životnosti traktoru. Systém EGR není použit vůbec a to lze považovat za pozitivum.
  

Účinná a komfortní

Převodka Dynamic Command vychází z klasické dvojspojkové technologie, kterou známe z osobních automobilů. Dvě spojky ovládají dva hřídele a na každém z nich jsou čtyři rychlostní stupně. To by však pro traktory bylo málo a tak jsou ještě doplněny tři rychlostní rozsahy (skupiny). Princip funkce je klasický, na hřídeli, který není v záběru se předřazuje rychlostní stupeň (vyšší, nebo nižší), podle toho zda traktor zrychluje, nebo zpomaluje. Když je počet všech osmi rychlostních stupňů vyčerpán, musí se změnit rozsah, což se provede tak, že se obě spojky rozpojí a elektrohydraulicky se přeřadí příslušná ozubená kola. V tuto chvíli tak traktor zpomalí, a proto je třeba při polních pracích řadit vždy v rámci jedné skupiny (A, nebo B). Při dopravě krátká prodleva při řazení skupin (rozsahů) nevadí a tak se pro tento režim používají skupiny B a C. A pro reverzaci jsou určeny další dvě spojky.
  

Trocha technických dat

Ještě než se pustím do krátkých postřehů, které jsem načerpal při svezení s traktorem New Holland T5.140 DC, tak pár informací technických. Standardem pro traktory prodávané v ČR je zesílená přední náprava s nosností 3,7 tuny v odpruženém provedení a se stoprocentní uzávěrkou s automatickým ovládáním. Zesílená náprava je výhodná zejména pro traktory, jenž nudou doplněny čelním nakladačem, který je pro modelovou řadu T5 vhodnou volbou. Díky své kompaktní stavbě totiž mají dobré manévrovací schopnosti a poloměr otáčení jen 4,6 m. 
Dostatečně dimenzován je hydraulický systém, který má v základu axiální pístový hydrogenerátor s průtokem 80 l/min, kdo si připlatí, může mít provedení s průtokem 110 l/min. Základní počet vnějších okruhů je reprezentován číslovkou čtyři a mezinápravové jsou možné až tři. Jejich řízení lze provádět mechanicky, nebo elektronicky. Ve druhém z uvedených případů jsou vždy dva okruhy mechanické a další dva až čtyři elektronicky řízené. Záleží na výbavě, konfiguraci a středovém rozvaděči. Zadní tříbodový závěs má nosnost 5,5 tuny, přední unese přesně polovinu. 
Ještě než se zmíním o kabině tak malá zmínka o vývodových hřídelích. Přední točí standardně 100 ot/min, zadní je třírozsahový a dodávaný v konfiguracích 100/540/540E a 1000/1000E/540. Mokrá spojka je samozřejmostí. 
A teď k té kabině. Je možné ji dodat ve sníženém provedení (jako ji měl i mnou zkoušený traktor), a ve standardu je odpružená a využitím tlumičů a vinutých pružin. Na výběr je z různých konfigurací pracovních LED světlometů, od dvou až do osmi párů. V traktorech T5 DC je též na výběr z několika druhů odpružených sedaček a hlavně též ze dvou základních úrovní výbavy. Ta první, jednodušší má mechanicky řízené vnější okruhy hydrauliky, loketní opěrku s napevno uloženou pákou (používají se jen tlačítka na její hlavici) a nemá monitor ItelliView 4. Potřebné parametry se nastavují na ovládací páce, nebo tlačítky na přístrojové desce, která zobrazuje hlavní provozní údaje. 
Komfortnější výbava má již zmíněný monitor, elektronicky řízené dva až čtyři vnější okruhy a také pohyblivou pojezdovou páku. V této konfiguraci se řízení traktoru blíží traktoru s plynulou převodovkou. A traktor s takovýmto ovládáním jsem si i vyzkoušel.
  

Hodinka jízdy v areálu

Mám rád, když si do traktoru mohu sednout a vše si vyzkoušet bez návodu k obsluze a i bez pomoci někoho kdo se v tom vyzná. Ten druhý případ totiž znamená rychlé pomačkání nějakých tlačítek a pak můj dotaz: „Jak jste to udělal?“ V ZZN Polabí mi traktor New Holland T5 140 agregovali s prázdným návěsem ZDT Mega 21, což by v reálném provozu a po jeho naplnění byla hraniční zátěž. Proto, aby byl traktor trochu zatížen to však stačilo. 
Sednout si do traktoru a jet to není problém, při prvním rozjetí po startu je třeba šlápnout na pedál spojky, ale kdo to neví, tak na displeji přístrojové desky se mu to zobrazí. Pak stačí ručním či nožním plynem regulovat otáčky motoru a tlačítky se symboly želva a zajíc řadit převodové stupně. Pokud je třeba změnit skupinu, je nutné stisknout tlačítko Shift na přední straně pojezdové páky a současně želvu nebo zajíce. Ale to už jsem u nějakého traktoru viděl a tak mne to nepřekvapilo. Takže jezdit manuálním režimu není problém.
Pokud chcete nastavit něco více, tedy automatické systémy řazení, které mohou být provázeny současnou regulací otáček motoru už je to složitější. Tedy pokud si neotevřete návod k obsluze. Ovšem když už na to přijdete, je to zase velmi jednoduché. Jen je potřeba zjistit potřebné závislosti. První závislost je zřejmá, a sice že v polním režimu se řadí jen v rámci jedné skupiny rychlostních stupňů. To je jasná věc. 
Lze si nastavit převodový stupeň pro rozjezd vpřed i vzad. Tak to zkouším. Na monitoru se v menu převodovky snadno dostávám na patřičnou ikonku a volím třeba B2. Stupeň B2 mi na monitoru zšedne a tak volím automatické řazení a zkouším, co se bude dít. Děje se to, že na monitoru se mi zobrazí symbol pluhu a traktor se po zastavení rozjíždí z úplně jiného převodového stupně. Chvilku to testuji a pak docházím ke zjištění, že určitý převodový stupeň pro rozjezd funguje jen v manuálním režimu. V režimu automatickém si ho ŘJ traktoru zvolí sama. Pokud traktor zastavil, navolí nějaký předpokládaný vhodný stupeň, a když nevyhovuje tak hned přeřadí. Tak to je první zjištění. 
  

Rozlousknutý oříšek

Dále si chci vyzkoušet tempomaty. Ty jsou aktivní při určitém druhu automatického řazení. A tady nastává základní problém. Tempomaty jsou sice dva, daří se mi mezi nimi i přetínat (Shift + otočný ovladač nastavení rychlosti jízdy), ale rychlost nejde zvýšit nad 11,2 km/h a režim řazení mi naskakuje stále jen polní. Jak se přepnout na silniční řazení? Je to oříšek, který mi zabere asi 20 minut. Vtip je v tom, že pro aktivaci silničního režimu je nutné stisknout tlačítko automatického řazení při aktivní skupině převodů C. Pak to funguje a jde nastavit rychlost jízdy až na 42 km/h. Když je toto rozlousknuto, už je to dobré. Nakonec jsem zjistil, jak aktivovat polní režim ve skupině B a maximální rychlost tak narostla na 18 km/h. 
Takže pokud chci polní režim řazení, musím být ve skupině A, nebo B, pro silniční se musím nacházet ve skupině C. Pak stačí stisknout tlačítko s ozubeným kolem a písmenem, které znamená automatiku řazení. Když se aktivuje, jsou dvě možnosti. První spočívá v tom, že si rychlost jízdy řídím sám a to šlapáním na pojezdový pedál (pedál plynu) a mohu jet rychlostí až tak vysokou, jak mám omezený rozsah tempomatu. Rychlost jízdy si mohu řídit i pohybem pojezdové páky a to jejím posunutím vpřed či vzad. Elektronika řídící jednotky převodovky přitom volí převodové stupně ve spolupráci s ŘJ motoru nastavuje i vhodné otáčky motoru tak, aby jeho provoz byl přiměřeně ekonomický. Při rychlém pohybu páky nebo pojezdového pedálu se aktivuje takzvaný Kick Down, kdy se systém snaží o co největší zrychlení traktoru, otáčky motoru jsou vyšší, může dojít k podřazení atd.
Pokud chci využít druhou možnost a udržovat konstantní rychlost je třeba tlačítko automatického řazení stisknout ještě jednou. Pak traktor zrychlí na požadovanou rychlost a tu se snaží udržet, což je klasická funkce tempomatu.
Výrobce v prospektu uvádí tři režimy automatického řazení a to Pole, Silnice a PTO. První dva jsme si již uvedli, ten třetí je kombinací polního režimu a nastavení konstantních otáček motoru. Ty jsou možné dvoje a nastavení je extrémně snadné, stačí stisknout příslušné tlačítko se symbolem motoru a tlačítky +/- si nastavit požadované otáčky. Ty se tímto procesem uloží a pak je traktor používá. U stojů s aktivním PTO tak lze nastavit stabilní otáčky motoru, které znamenají konstantní otáčky PTO a k tomu třeba omezit rozsah řazených převodových stupňů, nebo si dát i tempomat.
Ovládání převodovky se mi tedy nakonec podařilo zvládnout a tak připojím ještě pár pocitů. Řazení převodových stupňů je velmi jemné a někdy jsem si ho ani nevšimnul, řazení mezi skupinami přináší jistou časovou prodlevu, ale i tak je plynulé a motor převodovce pomáhá malým meziplynem. Plynulé jsou samozřejmě i rozjezdy při reverzaci, není tomu co vytýkat. 
Provozně příjemným doplňkem je rozpojení pojezdu při finální fázi brzdění. Je to systém známý z plynulých převodovek, kdy při aktivaci brzd se následně rozpojí pojezdové ústrojí (spojky A i B) a po puštění pedálu brzd se traktor zase plynule rozjede. To je výhodné při práci s čelním nakladačem, ale i v dopravě. V areálu ZZN Polabí je před přejezdem kolejí železniční vlečky několik dopravních značek Stop a tak jsem si to vyzkoušel. 
Ovládací prvky v kabině jsou klasikou, monitor InteliView je přehledný a v češtině, jeho koncepce je po léta stejná. V chladném říjnovém dnu a mne zapůsobila vyhřívaná sedačka a díky rozměrnému střešnímu prosklení je z traktoru výborný výhled na zvednutý čelní nakladač.
  

Pokračování příště

A to by bylo asi tak vše. Na závěr bych jen dodal, že Agrotec má nyní některé z traktorů T5 a T6 s převodovkou Dynamic Command v akční nabídce, která zahrnuje například čtyřletou záruku a během ní i servis zdarma. A protože jsem měl možnost se svézt ještě s jedním z traktorů New Holland (opět s převodovkou Dynamic Command) a to nejen po dvoře, ale při práci a v náročných podmínkách orby na pozemku, kde dva dny předem napadlo 60 mm srážek, tak v příštím článku vás seznámím také s tímto zážitkem. Ježdění s New Hollandem T6.145 DC a čtyřradličným pluhem Amazone bylo totiž velmi zajímavou zkušeností a ukázkou toho, jak se jak se dobře navržený traktor chová v extrémních podmínkách.

Ing. Luboš Stehno, ProfiPress
Článek včetně autorkých foto najdete v nejnovějších časopisech vydavatelství ProfiPress