Mlátičky New Holland se osvědčily

29. 04. 2022 , Ing. Aleš Petr

Jsme rádi, že v silné konkurenci sklizňová technika New Holland patří mezi nejlépe hodnocené značky, a to jak po technické, tak servisní stránce.
 

Akciová společnost Zemědělské služby Dynín a.s. patří mezi nejvýznamnější zemědělské podniky Jižních Čech. Postupným spojením šesti farem provozují rozsáhlý strojový park různých značek. Jsme rádi, že v silné konkurenci sklizňová technika New Holland patří mezi nejlépe hodnocené značky, a to jak po technické, tak servisní stránce.

O mlátičkách New Holland jsme si povídali s ostříleným sklizňovým matadorem, panem Petrem Slipkou, který má za sebou již čtyři a třicatery žně a osobně vyzkoušel snad všechny ikony sklizňové techniky. „Samostatně na kombajnu jsem začínal v roce 1988 za volantem Fortschrittu 512 a od té doby jsem vynechal jen jedny žně. I na vojně jsem sklízel. Jak začaly žně, domluvil jsem si opušťák a hned jsem šel na kombajn. Předseda z Lišova zavolal na posádku, že mě nutně potřebují a já se vrátil do kasáren až po žních.“ Ke strojů New Holland se dostal prostřednictvím mlátičky TX66 a od té doby nedá na žluté kombajny dopustit. Od roku 2007 pracuje s mlátičkou řady CX, kdy před dvěma lety přestoupil na zbrusu nový model s pásovým podvozkem a lištou o záběru 9,15m.
  
Ilustrační foto: Mlátička CX

  
Užitečné novinky v konstrukci mlátiček CX

Ač jsou Jižní Čechy obecně považované za nížinu se spoustou rybníků, o svažité terény zde není nouze. Pokud jsou navíc žně „mokré“, je potřeba mít stroj s dobrou průjezdností terénem a když na vás čeká kromě klasických obilnin také 400 hektarů kukuřice je pásový podvozek pro mlátičku jasnou volbou. Nejnovější mlátička CX má kromě pásového podvozku také spoustu dalších vychytávek, které si pan Slipka chválí. V první řadě jde o nový, litinový buben, který pochází z Kanady (zde byl řadu let standardní výbavou mlátiček CX). Je znatelně těžší a tím má vyšší setrvačnost. Ideální záležitost do vlhčích podmínek sklizně, kdy buben pracuje plynuleji bez poklesu otáček. „U staršího modelu mlátičky CX po náhlém zatížení poklesly otáčky bubnu klidně o stovku, což se nyní neděje a chod bubnu je hladší a plynulejší“ komentoval inovaci mláticího ústrojí posledních let Petr Slipka “ nicméně průchodnost je závislá na vytřásadlech, a tam já vidím největší výhodu nové generace mlátiček CX.“ Konkrétně jde o kombinaci systému variabilního chodu vytřásadel zvaného Opti-Speed se systémem automatické změny otáček ventilátoru Opti-Fan, jenž profukuje síta. Jakmile senzory zaznamenají, že se mlátička dostala do podélného náklonu, tj. že jede do kopce nebo z kopce, upraví se automaticky rychlost chodu vytřásadel tak, aby materiál z mlátičky nevypadával (při jízdě do kopce) nebo se v ní naopak zbytečně nedržel a neomezoval průchodnost. „Se starším typem kombajnu CX jsem musel do kopce zpomalit, abych neměl velké ztráty. Nyní krásně vidím, jak systém reaguje. Mám nastavenou docela vysokou citlivost ztrátoměrů (na 75%) a jakmile najedu do kopce, na okamžik vyletí ztráty na monitoru nahoru. Systém ale ihned zareaguje, sníží se otáčky ventilátoru, zpomalí se chod vytřásadel a ztráty klesnou na obvyklou úroveň a já můžu pokračovat stabilní rychlostí ve sklizni. Dříve jsem musel na rychlosti ubrat, aby se ztráty dostaly zpět na požadovanou hodnotu. V kopcích tak předjíždím všechny mlátičky, které na podniku máme.“ 
  

Výkonné i spolehlivé

Skvělých výsledků dosahuje nová mlátička CX i mimo kopcovité terény. Kombajn si pan Slipka chválí také v řepce, kde předjíždí i hybridní kombajny konkurenčních značek. Je samozřejmě potřeba se stroji věnovat, sledovat provozní parametry mlátičky na monitoru a průběžně nastavení upravovat. Důležitá je práce s mezerou mezi mláticím bubnem a košem, která nemůže zůstat celý den stejná, ale je třeba reagovat na změny ve vlhkosti hmoty. S poklesem vlhkosti v odpoledních hodinách je třeba mezeru zvětšit, aby se hmota zbytečně nedrtila a nezatěžovala čištění. I sláma je pak méně polámaná a lépe se lisuje. „Již 15 let jezdím s mlátičkami CX a nedám na ně dopustit. Jsou to úžasné stroje, a to jsem pracoval již se spoustou kombajnů. Úžasné jsou i pokud jde o spolehlivost. Pokud kombajnu dáte co potřebuje před sezónou, nemusíte za celý den vystoupit z kabiny. Musím pochválit i servis techniky New Holland z Dynína, se kterým je výborná spolupráce.“ Popsal své zkušenosti s mlátičkami New Holland Petr Slipka. Zní to jednoduše, připravit mlátičku před sezónou, ale přípravě stroje je potřeba se věnovat ve dvou a při odpovědném přístupu to zabere zhruba tři až pět týdnů, podle aktuálního stavu stroje. Mlátičku prochází kompletně zvenku i zevnitř, od předu dozadu. Na přípravu stroje jsou samozřejmě potřeba také finance, ale bohatě se to vrátí ve žních, kdy je každá minuta drahá a díly i servis běží v havarijním režimu. Pouze jednou za patnáct let zažili s mlátičkou CX prostoje, a to právě v roce, kdy jeden z kombajnů důkladnou předsezónní přípravou neprošel. Že je o stroje dobře postaráno je ostatně vidět na první pohled. Určitě byste neřekli, že starší z kombajnů CX pochází z roku 2007.
  

Pohoda při práci

Nová generace mlátiček CX si uchovala logiku ovládání z předchozích modelů, kdy všechny ovládací prvky mláticího ústrojí jsou umístěné na vnější hraně loketní opěrky. Není potřeba tedy nic hledat, v menu, přesně víte, kam máte sáhnout. Další ovládací prvky jsou umístěné na multifunkční páce, takže práce s mlátičkou je opravdu jednoduchá a intuitivní. Informace o provozních parametrech stroje najdete v dotykovém monitoru, kde probíhá také preciznější nastavení funkcí stroje. Kam však monitor umístit, když polovina obsluh chce mít provozní parametry přímo v zorném poli a druhá polovina zase vyžaduje nerušený pohled na lištu. Nakonec si na své přijdou oba nesmiřitelné tábory. Monitor je namontovaný na speciální posuvné kolejnici a obsluha si může zvolit polohu monitoru přesně podle svých potřeb. Vedle monitoru lze navíc umístit držák na mobilní telefon. Pan Slipka si chválí také nové, vzduchem profukované sedačky, které aktivně odvádí vlhkost a při práci v zimních měsících je možné si zapnout i vyhřívání. Nové CX je vybavené i GPS navigací a automatickým řízení, což je opravdu super věc, protože mlátička vždy jede na plný záběr lišty. Navigaci bohužel nelze efektivně využít, když se na jednom poli pohybuje více mlátiček s různými záběry lišty. To mrzí především vedoucího mechanizace Bc. Petra Hubáčka, který doufá ve výhledové větší sjednocení značek provozované techniky tak, aby bylo možné využívat moderní možnosti precizního zemědělství.

Co dodat na závěr. Jsme rádi, že mlátičky New Holland dobře slouží nejen ve společnosti Zemědělské služby Dynín, ale také v dalších významných jihočeských zemědělských podnicích. Ostatně barva žní je přeci žlutá.