Návštěva výrobního závodu v Jesi

01. 11. 2019 , Ing. Alžběta Filová

Itálie - země dobrého jídla a modrých traktorů!

Vyrábí se zde modely traktorů značky New Holland - T4 F/N/V, T4LP, T5 Electro Command, T5 Auto Command, T5 Utility a TD 5, včetně modelu T5 FIAT Centenario.

A právě na ně jsme se skupinou z Česka a Slovenska jeli podívat!

Návštěva výrobního závodu v Jesi
Návštěva výrobního závodu v Jesi

     
Na začátku října 2019 jsme spolu s našimi dealery navštívili výrobní závod v italském Jesi. Vyrábí se zde modely traktorů značky New Holland - T4 F/N/V, T4LP, T5 Electro Command, T5 Auto Command, T5 Utility a TD 5, včetně modelu T5 FIAT Centenario.
     

Výrobní závod v Jesi se nachází v oblasti Marche ve střední Itálii. Pro účastníky jsme nachystali pestrý třídenní program, včetně ochutnávky místní gastronomie. Díky tomu, že ubytování bylo přímo na pobřeží, mohli se během pobytu výletníci vykoupat v Jaderském moři.
        

Pobyt jsme zahájili večeří v hotelu Fortino Napoleonico, který se řadí k historickým stavbám v Anconě, byl vybudován už za dob Napoleona, a opravdu v něm bydlela jeho družina. Pro intenzivnější prohlídku závodu jsme účastníky rozdělili na dvě skupiny a dobrodružství mohlo začít.
  
9.png
  

Pro polovinu skupiny začal první den návštěvou výrobního závodu v Jesi, kde nás přivítali v zákaznickém centrum továrny. Čekala nás dopolední svačina, u které jsme si prohlíželi modely traktorů, které se zde vyrábějí. Středem pozornosti byl nejnovější FIAT Centenario, model pojmenovaný na počest stoletého výročí traktorů New Holland, původně FIAT. Následovala prezentace a seznámení se s továrnou. Zajímavostí je, že každý den do továrny přijíždí jedna vlaková souprava s díly na traktory, a zpět se vypravuje denně jedna vlaková souprava plná traktorů. Průměrně se ve dvousměnném provozu vyrobí 80-100 traktorů New Holland denně. Díly do továrny dodává více jak 160 dodavatelů ve vzdálenosti do 400 km od továrny. Potkat v Jesi stejný traktor je ojedinělé, traktor si můžete totiž nakonfigurovat v 6942 různých variantách, proto traktor se stejnou konfigurací projde výrobní linkou asi jen třikrát ročně. Za dobu existence výrobního závodu v Jesi se vyrobilo už více jak 700 000 traktorů. Továrna v Jesi byla první, která se vybavila moderními montážními linkami, které se dynamicky otáčejí tak, že je model v optimální poloze pro dělníka, což zajišťuje optimalizaci ergonomie práce. Po dokončení úkonu na každém stanovišti je stroj podroben přísným kontrolám funkčnosti. Naši pozornost upoutala světelná signalizace správnosti dílů, kdy na základě navolené konfigurace v počítači se dělníkovi rozsvítilo červené světlo, pokud bere díl, který nemá, a zelené, pokud bere ten správný.
      

Navštívili jsme také lakovnu, do které se pomalu přesouvaly jednotky sestávající z motoru, převodovky a přední nápravy k lakování, které lze navolit na 210 různých rozprašovacích programů, v závislosti na specifikacích. Průchod pecí při 80 °C po dobu 80 minut zajišťuje zatvrdnutí laku a jeho trvání po celou dobu životnosti produktu.
         

Každý den vybírá testovací centrum náhodné dva traktory a zkouší je z pohledu zákazníka. Kontroluje se kvalita, barva, vybavení, povrchová úprava kabiny, malé detaily a vše, co by kontroloval zákazník. Navíc každý týden vybírají náhodně jeden traktor, který je po dobu 40 hodin testován pod skutečným pracovním zatížením.
          
    
New-Holland-tovarna.jpg
         

Po návštěvě výrobního závodu následoval oběd v zákaznickém centru továrny a následný přesun do Grotte di Frasassi – krápníkových jeskyní, ve kterých se nachází největší hala v Evropě.
     

Podle původního plánu měl jeden den začít časně ráno rybolovem na otevřeném moři, ale kvůli špatné předpovědi rozbouřeného moře se obě skupiny vypravily na dvouhodinovou vyhlídkovou plavbu podél pobřeží Conero. Skupina v čele s Davidem Dvořáčkem a Pavlem Friedlem měla na této plavbě i mezizástávku na koupání na otevřeném moři, nicméně ve výletním dni jim odpoledne pršelo, tak se nemohli zúčastnit vyhlídkové jízdy na kolech, která následovala po plavbě. Čekala na nás horská kola v plné výbavě včetně průvodců, kteří nám ve dvou odpoledních hodinách ukázali malebné krásy oblasti Marche. Tento výletní den byl zakončen večerní prohlídkou Ancony, historického města, které se pyšní jeho specifickou polohou. V Anconě můžete vidět slunce vycházet i zacházet na moři. Ancona pochází z řeckého Ankon, což v překladu znamená loket. Ancona je významný lodní dopravní uzel, nachází se zde státní loděnice, která sestrojuje velké lodě k zámořským plavbám. Mimo jiné se v historickém centru nachází velké množství kostelů, jejichž končený počet jsme se nedozvěděli, protože se objevují další a další původní stavby. Symbolem města je svatý Ciriaco /čti Čiriako/, který je pohřben v kryptě kostela Duomo di San Ciriaco. Je uložen na suchém místě, proto se jeho tělo rozkládá pomalu. Krypta se otevírá každý rok na dny svatého Ciriaca, a jeho tělo je k nahlédnutí za sklem. V centru města jsou ale velké oslavy a trhy, proto do krypty už moc lidí nechodí. V tomto chrámě se nachází i obraz svaté Marie, který má pro místní obyvatele mystický význam. Za dob Napoleona se sem chodili lidé přimlouvat za dobrý konec bojů, a právě v tomto období se na obraze začaly objevovat slzy. Ve městě můžete shlédnout i historické stavby z dob před Kristem a ze začátku letopočtu, např. 2000 let starou mozaiku z původních lázních nebo koloseum s amfiteátrem, které byly objeveny po tom, co město zasáhlo zemětřesení.
    
16.png
     

Náš výlet jsme zakončili v Modeně, italském městě s velkým zastoupením památek zapsaných na seznamu UNESCO. My jsme se podívali do Muzea Enzo Ferrari, měli jsme tak možnost mimo jiné shlédnout poslední práci českého architekta Jana Kaplického. Muzeum nemá stálou expozici, v prostorách Jana Kaplického se každoročně výstava mění. Vozy vystavované v této expozici nejsou v majetku Muzea, ale jsou ve vlastnictví fyzických osob, každé auto má ve světě svého majitele a jsou jen půjčené. Jen malá část expozice zůstává stálá, a to v budově kde žila rodina Ferrari, jsou zde motory, původní kancelář a dobové fotografie. Původním cílem značky Ferrari bylo vyrábět jen závodní vozy. V té době ale nefungovali sponzoři tak, jak je známe dnes, potřebovali tedy peníze na závodění, proto se rozhodli pro prodej aut na běžný silniční provoz. Zachovali si ale svá privilegia. Každý vůz je jedinečný, všechny jsou vyráběné na zakázku pro konkrétního majitele. Barvou závodního auta Ferrari je červená Ferrari, nelze si zvolit pro závodní auto jinou barvu, ale na silnici barevné vozy Ferrari potkáte.
      

Fotogalerie