Jak se zrodil New Holland - 10. část

24. 01. 2022 , Ing. Alžběta Filová

Inovace modelové řady TC


V roce 2007 započala výroba přepracované modelové řady TC, nově s označením TC5000. V nabídce bylo pět modelů sklízecích mlátiček, jejich šestiválcové motory NEF dosahovaly výkonu od 170 do 240 k a u nejvýkonnějšího modelu TC5080 byl pouit rotační separátor. Mláticí ústrojí se nezměnilo, separační používalo čtyř- nebo pětiklávesové vytřásadlo. Navýšeny byly objemy zásobníků, a to až na 6000 l a vylepšení se dotklo i ovládání a kabiny, v níž nechyběla multifunkční ovládací páka, hektaroměr, ztrátoměr, pneumaticky odpružená sedačka. Zapínání hlavních pohonů bylo nově ovládáno elektrohydraulicky.
 

 
 V roce 2007 započala výroba přepracované modelové řady TC, nově s označením TC5000

K inovacím modelové řady TC došlo v roce 2012, kdy byly především upraveny motory pro přísnější emisní limit Tier 4i a rotační separátor bylo možné doplnit i na modely TC5060 a TC5070. Posledního vylepšení doznaly sklízecí mlátičky New Holland TC v roce 2013.

Výrobce zapracoval na komfortu kabiny, která je nyní odpružená na silentblocích, vnitřní hluk se snížil na 74 dB a přepracováno bylo ovládání. Pojezdová páka je z traktorů New Holland s převodovkou AutoCommand a na její hlavici se nastavuje výška adaptéru, poloha přiháněče (tu lze spolu s jeho otáčkami uložit do paměti) a ovládá vyprazdňovací dopravník. Celý ovládací panel se pohybuje spolu se sedačkou. Informační a ovládací monitor InfoView II je umístěn v pravém sloupku kabiny, v níž nechybí ani rádio s Bluetooth či klimatizace.

Pro ty nejnáročnější zákazníky může být instalována příprava pro systém satelitní navigace či telemetrie sbírající provozní data sklízeí mlátičky a přenášející je do kanceláře operátora.

Tříbubnové mláticí ústrojí s odlučovací plochou 1,9 m2 zůstává zachováno, separační plocha byla navýšena na 6,7 m2, plocha sít zůstala na 4,3 m2. V pohonu sít u modelů s pětiklávesovým vytřásadlem nechybí systém SmartSieve. Tendokáže až o 30 % zvýšit výkonnost v kopcovitém terénu, kdy při jízdě po svahu se mění pohyb ísít a k podélnému se přidává též pohyb příčný. Tím je zrno nadhazováno směrem proti kopci a udržuje se jeho rovnoměrná vrstva, aby mohlo být řádně čištěno. Standardem je senzor v kláskovém dopravníku, který indikuje množství materiálu, jenž se vrací zpět do mláticího bubnu.

Novinkou v čištění je systém OptiFan, jehož funkce byla popsána na sklízecích mlátičkách CX. Ve vynášecím dopravníku může být nainstalován snímač vlhkosti zrna pro přesnější doladění nastavení sklízecí mlátičky při měnících se podmínkách sklizně.

Zásobník zrna má objem zvýšený na 6400 l, rychlost vyprazdňování činí 72 l/s, takže celková doba potřebná pro vysypání plného zásobníku dosahuje 90 sekund.

Pohonnou jednotkou jsou i nadále šestiválcové motory NEF se zdvihovým objemem 6,8 l a nově se systémem SCR. Výkony motorů zůstaly na stejné úrovni jako u původních modelů, také pojezdový systém nových sklízecích mlátiček zůstává nezměněn, je hydrostatický, doplněný třístupňovou převodovkou a diferenciálem s uzávěrkou. Na přání je možný též pohon kol zadní nápravy.

Pro sklizeň obilnin a řepky lze použít adaptéry VariFeed se záběrem 4,9 až 6 m a dnem žacího válu posuvným v rozsahu 57,5 cm.
 


Posledního vylepšení doznaly sklízecí mlátičky New Holland TC v roce 2013.
Výrobce přepracoval především kabinu, která je nyní odpružená na silentblocích, vnižřní hluk se snížil na 74 dB a upraveno bylo i ovládání.

 


STEHNO, Luboš. Historie sklízecích mlátiček. Praha: Profi Press, 2014. ISBN 978-80-86726-58-8.