Jak se zrodil New Holland - 4. část

18. 10. 2021 , Ing. Alžběta Filová

Další ze série o sklízecích mlátičkách New Holland.
Dneska to bude legendární samojízdná sklízecí mlátička Claeys M103. Dozvíte se jak měnila historii a čím přesvědčila :)

Legendární M103

Díly z druhé ruky

První kusy modelu MZ používaly vylepšené žací, mláticí a separační ústrojí z tažených modelů, ale kvůli nedostatku financí byly použity repasované motory. Převodovka a pojezdové ústrojí byly nakoupeny u prodejce Stock American, který prodával použité díly z techniky americké armády. Převodovka, nápravy, řízení a pojezdová kola byly z nákladních automobilů. Později již byly použity nové motory Austin a perkins s výkonem 55 a 65 k a též nové komponenty pojezdového ústrojí, jehož původ z nákladních automobilů však zůstal stejný.

Sklízecí mlátičky MZ disponovaly žacím adaptérem o záběru 3 až 4 m a mláticím bubnem o šířce 103 cm a průměru 60 cm. Otáčky mláticího bubnu byly měnitelné v rozsahu 550 až 1100 za minutu. V dobovém prospektu je uvedeno, že vytřásadlo mělo pět kláves o délce 325 cm, uložených ne jednom hřídeli. Mlátičky Claeys MZ zpočátku nebyly vybaveny zásobníkem, jen pytlovacím zařízením. Zásobník byl montován až v pozdějších letech výroby. Výroba modelu MZ skončila v roce 1960 a za tu dobu opustio brány továrny v Zedelgemu 3100 sklízecích mlátiček.

V roce 1956 začala výroba inovovaného modelu s označením M73. Číslo v modelovém označení vyjadřovalo šířku mláticího bubnu v centimetrech. Jeho průměr zůstal nezměněn, tedy 60 cm. Pohonnou jednotkou byly čtyřválcové motory Ford o výkonu 40 koní, převodové ústrojí používalo dvoustupňovou mechanickou převodovku. SKlízecí mlátičky Claeys M73 byly již od počátku výroby vybaveny zásoníkem zrna s objemem 1300 l. Výroba modelu M73 skončila v roce 1962.

Legendární M103


Skutečným rekordmanem v počtu vyrobených kusů se stala třetí samojízdná sklízecí mlátička, model M103. Její výroba započala v roce 1958 a do roku 1967 bylo vyrobeno 27 500 kusů. Podle údajů výrobce modelové označení M103 nevyjadřuje v tomto případě šířku mláticího bubnu, ale vnitřní rozměr rámu, a tím i potažmo šířku vytřásadla, i když šířka mláticího bubnu byla rovněž 103 cm. Mláticí ústrojí bylo totiž stejné jako u modelu MZ. Žací adaptér mohl mít šířku 3 nebo 2,6 m, zásobník pojal 2300 l zrna, vytřásadlo separovalo zbytkové zrno ze slámy s využitím čtyř kláves.

Sklízecí mlátičky Claeys a později Clayson M103 byly vybavovány šestiválcovými motory Ford s výkonem 80 a později 85 k. Na motor navazující pojezdové ústrojí používalo mechanickou třístupňovou převodovku. V příznivých podmínkách sklizně měla tato oblíbená sklízecí mlátička průchodnost až 7 t/h.

 

 
Zpočátku byly sklízecí mlátičky MZ vybavovány pytlovacím zařízením, až později byl použit zásobník zrna
 

V Normandii je prodejce firmy New Holland, který zedelgemské mlátičky prodává již od roku 1961. Jacques Vandenberghe vzpomíná, jak v září roku 1963 vyrazila sedmička narychlo vyrobených sklízecích mlátiček M103 na 200 km dlouhou cestu, aby zachránila část sklizně na podmáčených francouzských polích, na nichž americké tažené sklízecí mlátičky nedokázaly pracovat. Přednosti samojízdných mlátiček byly v tamních  více než zřejmé a část úrody díky nim nepodlehla zkáze. Některé sklízecí mlátičky Claeys M103 firma Vandengerghe dosud servisuje, neboť u malých soukromých zemědělců jsou stále v provozu. Po čtyřiceti i padesáti letech od data výroby. 

 

 
Model M103 je rekordmanem v počtu vyrobených kusů. V letech 1958 až 1967 jich bylo smontováno 27 500


Ihned po skončení výroby modelu M103 započala výroba inovovaného modelu M133. Také ten byl rekordmanem v počtu vyrobených kusů, kterých bylo 16 400. Od té doby již rekord v počtu vyrobených kusů nebyl překonán a již ani nebude. Jak se zvyšovala poptávka, rozšiřovala se výroba výkonnějších sklízecích mlátiček, které měly větší průchodnost, a tím jich bylo potřeba stále méně.

V roce 1961 se začal vyrábět model Claeys M80, který byl vybavován žacím adaptérem o záběru 3, nebo 2,6 m a jehož pohonnou jednotkou byl čtyřválcový motor Ford s výkonem 54 k. Převodové ústrojí využívalo třístupňovou mechanickou převodovku doplněnou variátorem dovolujícím změnu pojezdové rychlosti od 1,3 do 20 km/h. Mláticí ústrojí bylo upravené. Šířka bubnu zůstala zachována, tedy 103 cm, avšak průměr byl snížen na 46 cm. Vytřásadlo konstruktéři použili čtyřklávesové a do zásobníku se vešlo 1500 l vyčištěného zrna.

Výroba modelu M80 skončila v roce 1966. V té době se začal vyrábět jeho nástupce, model M89, který měl shodný mláticí buben se šesti mláticími lištami a jeho otáčky bylo možné regulovat s použitím mechanckého variátoru. Podle podmínek sklizně si řidič mohl nastavit otáčky mláticího bubnu v rozmezí od 750 do 1400 ot/min. Čtyřklávesové vytřásadlo se šířkou 103 cm a separační plochou 2,57 mzůstalo zachováno, stejně jako se nezměnil objem zásobníku zrna.
 

S pěti klávesami vytřásadla

V šedesátých letech byla nejvýkonnější mlátičkou, tehdy již nesoucí označený Clayson, Armada M140. Byla to první sklízecí mlátička ze Zedelgemu mající pětiklávesové vytřásadlo se separační plochou 4,88 m2 a mláticí buben o průměru 60 cm a šířce 125 cm. Buben obsahoval osm mláticích lišt. Pohonnou jednotkou byl šestiválcový motor Ford s výkonem 105 k, alternativně vzduchem chlazený Deutz se stejným výkonem. Pojezdové ústrojí obsahovalo třístupňovou převodovku doplněnou variátorem. Žací adaptéry byly dodávány v záběrech od 4,2 do 6,7 m a vyčištěné zrno ukládáno v zásobníku s objemem 2650 l. V dobrých podmínkách dosahovala Armada průchodnosti až 10 t/h. Výroba na svoji dobu velmi výkonného modelu M140 započala v roce 1963 a skončila v roce 1972.

Příště se můžete těšit na červeno-žlutou sklízecí mlátičku New Holland pro USA.


STEHNO, Luboš. Historie sklízecích mlátiček. Praha: Profi Press, 2014. ISBN 978-80-86726-58-8.