Půl tuctu válců a kopa výhod

21. 01. 2020 , Ing. Aleš Petr

Efektivita systému Hi-eSCR II pro úpravu spalin má zajímavý praktický rozměr. New Holland si může dovolit nabízet šestiválcové motory již od výkonu 135 koní, protože jednoduše zvládá plnit přísné emisní limity. Jako jediný na trhu.

Emisní normy vás neomezují

Na většinu výkonových řad traktorů prakticky dopadly nové emisní normy Stage V. Zákazníky však z uživatelského pohledu nic nového nečeká. New Holland drží stále stejnou strategii a je vidět, že již při přechodu z Tier 3  na Tier4A měli inženýři jasno o tom, jak budou řešit finální fázi, která nyní prakticky nastupuje do provozu. Proto u motorů ze sesterského FPT nenajdete EGR ventil pro recirkulaci spalin, jenž snižuje teplotu spalování. Chemická energie skrytá ve spalované naftě se za vysokých teplot efektivněji přemění na mechanickou energii a současně nevznikají saze (PM), které by bylo nutné zachytávat ve filtru pevných částic. Velmi čisté spalování dovoluje výrobci prodloužit interval výměn oleje na 750 mth a chrání motory před problémy spojenými s proměnlivým obsahem biosložky v motorové naftě. 

Toto řešení nevyžaduje energeticky náročné a tím i drahé chlazení horkých plynů, jenž by se následně vracely za přispění dvou komplikovaných a drahých turbodmychadel do motoru. Naopak horké spaliny jsou využité ve prospěch majitele stroje. Do systému je zapracovaná tzv. motorová brzda, která umožňuje šetřit klasické brzdy traktoru v provozu. Zároveň se při brzdění motorem zvyšuje teplota v celém systému o cca 80 °C a všechny saze zachycené v dočišťovacím keramickém labyrintu systému Hi-eSCR II se samovolně spálí. Proto u traktorů New Holland nenajdete filtr pevných částic a tudíž ani neprobíhá jeho aktivní regenerace a s ní spojená provozní omezení. Celý systém byl vyvinutý v FPT a je chráněný 13 celosvětově platnými patenty. Daní za uvedené výhody je oproti konkurenčním řešení mírně zvýšená spotřeba AdBlue, ale cena je to určitě mírná. 
 

Dynamic Command se rozšiřuje do dalších modelů

V roce 2018 značka New Holland uvedla na trh vlastní dvouspojkovou převodovku Dynamic Command 24x24. Od počátku byla k dispozici na čtyřválcových traktorech řady T6 a ihned po uvedení si získala oblibu zákazníků díky 8 stupňům, které umožňuje řadit pod zatížením a řadě chytrých automatizačních funkcí. Například převodovka řadí přes více stupňů rovnou na ten, který vyhodnotí jako nejvýhodnější. Umí pracovat také v plně automatickém režimu a udržovat stálou pracovní rychlost podobně jako převodovka plynulá. Dále se při brzdění do zastavení automaticky aktivuje spojka a můžete si volit i agresivitu změny směru jízdy – co více si přát při práci s nakladačem. A převodovku si nechválí jen zákazníci, ale také odborníci. V praktickém Power Mix testu od DLG traktory T6 s čtyřválcovým i šestiválcovým motorem vykázaly nejnižší spotřebu paliva v daném výkonovém segmentu:
  

konkrétně 258 g/KWh resp. 266 g/KWh, což je o 9 resp. 6% méně než nejbližší konkurent.

Tím jsme nakousli skutečnost, že převodovka Dynamic Command je k dispozici také na šestiválcových traktorech T6 a nově také na traktorech T5.Dynamic Command. 
  

  

Šestiválcové motory k dispozici od 135 koní 

Efektivita systému Hi-eSCR II má i další zajímavý rozměr. New Holland si může dovolit nabízet šestiválcové motory již od výkonu 135 koní, protože jednoduše zvládá plnit přísné emisní limity. A šestiválec ve 135ti koňovém traktoru je lety prověřená a velmi oblíbená varianta, řekněme „Česká klasika“ jako guláš se šesti knedlíky. V této výkonové kategorii jezdí tisíce šestiválcových traktorů a nyní nikdo ze zákazníků nemusí slevovat ze svých požadavků a sahat po čtyřválcové variantě. V modelové řadě T6 jsou k dispozici 4 šestiválcové motory. Traktor T6.160 je k dispozici s převodovkou 17x16 ElektroCommand se čtyřmi stupni řazenými pod zatížením a Eco převodovým stupněm pro dopravu. Traktor T6.180  disponuje 145 koni jmenovitého výkonu a můžete si zvolit ze tří různých převodovek, od základní ElectroCommand, přes dvouspojkovou Dynamic Command až po plynulou Auto Command. S posledními dvěma jmenovanými převodovkami se pojí také loketní opěrka Side Winder II, která u dvouspojkové převodky může, ale nemusí být osazená dotykovým monitorem IntelliView IV. Zjednodušeně řečeno, typ monitoru pak určuje způsob ovládání vnějších okruhů hydrauliky tj. mechanický nebo elektronický v případě IntelliView IV a rozsah dostupnosti automatizačních funkcí. T6.180 prostě nabízí nepřeberné možnosti výbav od jednoduchého, mechanicky orientovaného stroje až po naprosto špičkový traktor s nejmodernějšími funkcemi na trhu.

Zde najedete více informací o celé modelové řadě T6