Snadné brzdění

29. 03. 2020 , Ing. Alžběta Filová

Systém inteligentního brzdění přívěsů u traktorů New Holland, to je ITBS. A právě o něm se dočtete v dalším článku z časopisu PROFI, které pro Vás průběžně překládáme, abyste měli čerstvé novinky ze zahraniční publikace.

Snadné brzdění

Obecně řečeno zpomalit traktor vybavený plynulou (CVT) převodovkou je snadné, stačí vyšlápnout nohu z plynového pedálu. To však nemusí být dobrý nápad, táhnete-li těžký přívěs, protože může dojít ke zkřížení soupravy. Společnost CNH Industrial se tomuto problému věnovala a přichází se zajímavým řešením, které se u značky New Holland nazývá inteligentní brzdový systém přívěsů (ITBS).
 
NH_braking_06-(1).png
 
Předpisy Tractor other Regulations (TMR – viz PROFI 01/2018) způsobily počátkem loňského roku značné rozpaky. Přinesly jen pár změn, které byly skutečným přínosem pro uživatele. Jednou z nich je nová možnost zpomalení traktoru bez aktivování brzdového pedálu.
Jakmile byla tato legislativa účinná, technici CNH Industrial vyvinuli brzdový systém, který je nyní patentován. ITBS (Inteligentní brzdový systém přívěsů), původně zavedený značkou New Holland na traktorech T7 AutoCommand, bude v nedaleké budoucnosti součástí nabídky i jiných typů traktorů. Stejně jako u nových strojů je možné jej zpětně instalovat i na traktory vyráběné od poloviny roku 2017, které splňují požadavky TMR.
Nejprve trochu teorie: Když obsluha zpomalí soupravu s přívěsem, vyvíjí přívěs tlačnou sílu, kterou nelze utlumit pouhým sešlápnutím brzdy traktoru s plynulou převodovkou, protože to může snížit rychlost převodovky. Někteří výrobci používají brzdy přívěsu, které aktuální rychlost převodovky neovlivní. To však není ideální řešení. Kromě toho brzdy přívěsu často nejsou dostatečně silné, aby zvládly rozbíhavost kol, a TMR omezuje tlaky rozbíhavosti na traktoru na 1 bar.
   
Obr-2.jpg
    
Proto značka New Holland zvolila alternativní řešení s využitím prostoru, který předpisy TMR poskytují. Technici se rozhodli vypočítat rychlost zpomalení a sílu traktoru pomocí dat z řídicí jednotky motoru, snímače točivého momentu v převodovce a rozdílu mezi rychlostí požadovanou řidičem a skutečnou aktuální rychlostí. Jakmile se tlačná síla přívěsu zvýší, když obsluha uvolní plynový pedál nebo zpomalí soupravu pomocí joysticku, algoritmy určí, kolik brzdné síly má působit na přívěs, aby se vyrovnala jeho rychlost zpomalení s traktorem.
To se projeví okamžitě, zejména na silnici při vjezdu do ostré zatáčky nebo na kruhový objezd. Souprava znatelně zpomalí a zatáčku můžete pohodlně projet. Brzda přívěsu je ovládána úměrně k točivému momentu odečtenému ze snímače převodovky a intenzita brzdění je vždy v souladu se zvoleným režimem ovládání převodovky. Dalším bezpečnostním prvkem je, že se brzdová světla přívěsu při automatickém brzdění rozsvítí. Aby mohl ITBS fungovat, nemusí se na přívěsu nebo jeho brzdách provádět žádné úpravy. ITBS nefunguje při aktivaci motorové brzdy, protože jde o jemné zpomalení, které by nemělo zapříčinit nestabilitu mezi traktorem a přívěsem.

Systém lze aktivovat z nabídky ,,Ovládání připojeného pracovního stroje“ na monitoru IntelliView. Běžný přívěs není samozřejmě kompatibilní s normami ISObus, je tedy třeba jej zadat jako pracovní nástroj, kde lze vytvořit profil přívěsu, který lze vybrat pokaždé, když přívěs připojíte. Jakmile je ITBS aktivován, vždy pracuje na pozadí, dokud na obrazovce nepřepnete pracovní nástroje nebo jej nedeaktivujete z nabídky ,,přívěsu“.
  
NH_braking_03.png
   
Volba přetrvává i po vypnutí traktoru, lze ji však kdykoli zrušit. ITBS je aktivní při rychlostech do 35 km/h. Horní limit je nastaven proto, aby umožnil dojíždění při vysoké rychlosti, např. když se očekává odbočení, při kterém se vždy aktivují brzdy přívěsu.
   
NH_braking_04-(1).png
    
Nové zařízení jsme otestovali na traktoru New Holland T7.270 s přívěsem Krampe Big Body 650 naloženým 16 tunami ornice. Byli jsme opravdu překvapeni jeho účinkem. Na našem zkušebním stroji byl na řídící vedení namontován manometr, který pomáhá vizualizovat, kdy byly aktivovány brzdy.
Ujeli jsme celkem velkou vzdálenost na venkovských silnicích, z kopce, do kopce, přes kruhové objezdy i přes křižovatky a zjistili jsme, že ITBS je velmi pohodlný, neboť usnadňuje práci obsluze. Řízení je celkově mnohem uvolněnějším zážitkem.
Aby nedošlo k přehřátí brzd přívěsu při jejich časté aktivaci, kdy obsluha použije raději převodovku než brzdový pedál traktoru, spustí IntelliView varovnou signalizaci. Řidič je občas vyzván, aby použil brzdy traktoru a zmírnil tak namáhání.

Shrnutí:
Předpisy Tactor Mother Regulations poskytly prostor pro vývoj inteligentního brzdového systému přívěsu / tažených strojů a technici od New Holland jej využili.
Systém používá snímače točivého momentu v převodovce s plynulými převody k ovládání brzd přívěsu, poskytuje určitou vlastní ochranu převodovky a zvyšuje bezpečnost jízdy celé soupravy.
Rádi uvidíme, jak se systém v této oblasti osvědčí. Cena nového traktoru T6 AC nebo T7 AC s pneumatickými brzdami se tím zvýší o 361 GBP (v Irsku o 456 EUR), je však také možné dovybavit tímto systémem traktory AutoCommand T6 nebo T7 vyrobené od poloviny roku 2017, které jsou v souladu s předpisy TMR.


Christian Brüse
   
Další článek z PROFI