AGROTEc zemědělská technika Novinky New Holland Test traktoru T7.315 Heavy Duty z dílny časopisu PROFI

Test traktoru T7.315 Heavy Duty z dílny časopisu PROFI

16. 12. 2019 , Ing. Aleš Petr

Podle odborníků z časopisu PROFI nemá traktor T7.315 HD široko daleko konkurenci, pokud tedy nebereme sesterské značky. V následujícím článku vám přinášíme komplexní hodnocení tohoto oblíbeného traktoru. 

Test traktoru T7.315 Heavy Duty z dílny časopisu PROFI
Široko daleko nemá konkurenčního protivníka: New Holland T7 HD, Case IH Optum a Steyr Terrus jsou víceméně identické traktory. A to je dobrý důvod se detailně zaměřit na model T7.315, když jsme v únoru testovali červený traktor Optum 300. Zkusíme zde objevit, jestli jsou mezi nimi nějaké rozdíly.
  

K dispozici máte také text v původní grafice časopisu PROFI ve formátu PDF

  
Profi_recenze_traktoru_T7HD pdf / 1017 kB Stáhnout

  
Společná platforma není u strojů v zemědělství vůbec nová věc. V knihách, kde se uvádí historie zemědělských strojů, existuje celá řada příkladů, jedná se např. o stroje na píci nebo zpracování půdy, které se prodávaly a stále se prodávají ve dvou nebo třech odlišných odstínech barvy. A svět traktorů je bezmála takový. CNH Industrial má jednotný styl platformy – je tomu 15 let, kdy jsme poprvé spatřili modelovou řadu traktorů New Holland TM, která byla shodná s modelovou řadou traktorů Case IH MXM. Tyto modelové řady traktorů mají stejný motor, převodovku, nápravy, tříbodový závěs a hydraulický systém. Při testování traktoru T7.315 AutoCommand, jsme díky společnému designu platformy CNH ušetřili náklady, které se váží k vlastnímu testu ve zkušebně DLG, protože výsledek by měl být stejný, jako u traktoru Case IH Optum 300 CVX. Tak jsme začali pátrat do hloubky – jaké rozdíly najdeme pod různě nastříkanou kapotou. Tým designu New Holland je velmi oddaný rodinnému vzhledu traktorů, jehož rysy naleznete i u dvou největších modelů v této modelové řadě traktorů. Pokud chcete vystoupit z davu, tak si stačí připlatit £5.000 za speciální edici Blue Power (modrá barva Maserati, stříbrné disky kol, kožený volant a kožené sedačky, koberečky a …) a také má 16 LED diodových světel, což je víc, než 14 světel u traktoru Optum.
  
Neni-jen-silny_800x450px_1.png  
  
Pokud si nebudeme všímat traktoru Optum 300 CVX, který jsme testovali v únorovém vydání, tak zde provedeme rekapitulaci toho, co se skrývá pod kapotou. Výkon zde dodává 6,7 l motor od výrobce FPT, který splňuje náročné limity přísné emisní normy Stage IV, bez použití recirkulace výfukových plynů EGR. Je to fantastická práce, když dostanete tyto koně z motoru až na vývodový hřídel PTO. Jmenovitý výkon 206kW/276 hp a maximální výkon 220 kW/295 hp, to je excelentní výsledek. Na rozdíl od jiných modelů traktorů modelové řady T7 nemají traktory T7.290 a T7.315 navyšování výkonu, takže veškerý tento výkon je k dispozici i pro těžké tahové práce, při kterých traktor nedosahuje vysokých pojezdových rychlostí. Dokonalé. Z výsledků testů prováděných ve zkušebně DLG se ukazuje další detail, díky kterému tyto traktory opět vyčnívají z řady. Je to spotřeba paliva – 214 g/kWh při maximálním výkonu (měřeno na vývodovém hřídeli PTO) a 247 g/kWh při excelentním tahovém výkonu 191 kW / 256 hp. Čísla mluví sama za sebe a traktor T7.315 si tak získává pozici bezkonkurenčně nejhospodárnějšího traktoru v dané výkonové třídě, a to i v případě připočítání spotřeby AdBlue, která činí 20 g/kWh. Jedná se o potvrzené údaje z testu Powermix, kde se provádí typické pracovní operace: 

249 g/kWh (+ 23 g/kWh AdBlue)

Také spotřeba v dopravních operacích je nižší, než průměrná hodnota z doposud testovaných traktorů v testu Powermix - 519 g/kWh při 40 km/hod. a 524 g/kWh při 50 km/hod., což přináší úsporu vyšší než 11% a 8%. 
  
T7HD_PowerMix-(1).jpg
  

Údaj z testu Powermix

ke kterému se dospělo po zprůměrování sedmi individuálních testů, je zobrazen ve spodní části vlevo dole. V tabulce jsou uvedeny průměrné výsledky spotřeb paliva v gramech na kilowat hodinu a v litrech na hektar, dle následujících kategorií: tahové práce, práce s vývodovým hřídelem PTO a smíšené práce.
V pravém grafu jsou znázorněny spotřeby AdBlue (AdBlue není palivo, ale je to provozní kapalina, kterou používá systém SCR). Sloupce jsou zde užší, protože je AdBlue levnější než diesel. Modrým písmem jsou zde uvedeny průměrné hodnoty. Žlutá čára v grafu ve vedlejším levém sloupci znázorňuje průměrný výsledek, získaný ze všech předchozích testů Powermix. Délka jednotlivých sloupců indikuje výkonnost traktoru v těchto specifických operacích. Pokud je zbarven zeleně, tak se jedná o lepší výsledek v porovnání s průměrnou hodnotou získanou z již provedených testů Powermix. Pokud je zbarven červeně, tak se jedná o horší výsledek v porovnání s průměrnou hodnotou získanou z již provedených testů Powermix. Průměrná výsledná hodnota testu Powermix vychází z doposud otestovaných traktorů a v současné době se jedná o údaj 291 g/kWh. Spotřeby paliva u traktoru New Holland T7.315 jsou výrazně nízké, v porovnání s průměrnými hodnotami u všech prováděných pracovních operací. Celková výsledná hodnota spotřeby paliva v testu Powermix je o 13,8% nižší v porovnání s průměrnou hodnotou získanou z již provedených testů Powermix. Spotřeba AdBlue byla na průměrné hodnotě 7,8 l na 100 l spotřebovaného paliva.
    
T7HD_doprava.jpg
  

Testy v dopravě provádí zkušebna DLG na silnicích.

Testovaný traktor je podroben několika dílčím testům. Traktor jezdí na dráze, tahá návěs se zatížením, které odpovídá výkonu vývodového hřídele PTO. Každý test se provádí třikrát. Jízdě do kopce se přikládá největší váha a celkový test ovlivňuje z 50%. Jízda na rovném terénu ovlivňuje celkový test z 40%. Provoz traktoru na volnoběh ovlivňuje celkový test z 10%. Žlutá čára v grafu znázorňuje průměrný výsledek, získaný ze všech předchozích testů v dopravě. Délka jednotlivých sloupců indikuje procentuální hodnotu v těchto konkrétních operacích. Pokud je zbarven zeleně, tak se jedná o lepší výsledek v porovnání s průměrnou hodnotou získanou z již provedených testů v dopravě. Pokud je zbarven červeně, tak se jedná o horší výsledek v porovnání s průměrnou hodnotou získanou z již provedených testů v dopravě. Průměrná výsledná hodnota testu Powermix vychází z doposud otestovaných traktorů v dopravě a v současné době se jedná o údaj 585 g/kWh při rychlosti 40 km/hod. a 574 g/kWh při rychlosti 50 km/hod. Spotřeby paliva u traktoru New Holland T7.315 jsou výrazně nízké, v porovnání s průměrnými hodnotami u všech prováděných pracovních operací. Jeho celková spotřeba paliva je při rychlosti 40 km/hod. nižší o 11,3% v porovnání s průměrnou hodnotou získanou z již provedených testů Powermix. Při rychlosti 50 km/hod. je jeho celková spotřeba nižší o 8,4% v porovnání s průměrnou hodnotou získanou z již provedených testů Powermix.
  
Neni-je-silny_800x450px_2.png
  

Převodovka není překvapením:

jedná se o bezstupňovou převodovku s plynulou změnou převodového poměru od výrobce CNH Industrial. Je zde použita dvouspojková technologie. Mezi dvěma značkami existuje jeden hlavní rozdíl, a to, jak je převodovka ovládaná. New Holland používá otočný volič, který je umístěný vedle joysticku. Tento volič slouží pro nastavení maximálních otáček motoru nebo snížení otáček motoru při práci s vývodovým hřídelem PTO. Také traktory s převodovkou AutoCommand mají multifunkční páku pro nastavení pojezdové rychlosti. Páka se při jejím uvolnění automaticky vrací do výchozí středové polohy. Výhodou tohoto ovládání je, že můžete uložit a následně vybírat až ze tří nastavení pojezdových rychlostí (jedná se o tempomat s přesným udržováním nastavené rychlosti). S traktorem se můžete pohybovat buď pomocí pojezdové páky, nebo pomocí pojezdového pedálu. Přišlo nám nebezpečné nechat traktor jet v režimu s pojezdovou pákou, když jsme brzdili, abychom zastavili. Tady se nabízí otázka, který způsob ovládání je lepší – modré nebo červené? Zatímco některé testovací týmy preferovaly posuvné ovládání plynulým pohybem páky, tak bylo spousty dalších, kteří dokázali ocenit výhody multifunkční páky, která se po vychýlení vrací zpět do středové polohy a dále mají možnost přecházet mezi pedálem a pákou při ovládání pojezdové rychlosti a jednoduše tak dosáhnout požadované rychlosti. Obsluhy často preferují způsob reverzace, který značka NH nabízí – otočte se a zatáhněte páku vzad.

Vývodový hřídel PTO. Přední vývodový hřídel má dvě varianty otáček 1000 a 1000E a je namontovaný v blízkosti předního tříbodového závěsu. Zadní vývodový hřídel má čtyři varianty otáček 540/540E/1000 a 1000E a je namontovaný v blízkosti zadního tříbodového závěsu. V této kategorii
nemůžete dostat nic lepšího. Ve skutečnosti je zde několik konkurentů vůči značce NH, kteří se mohou něco přiučit z takové specifikace.
Co se týká hydraulického systému traktoru, tak se standardním čerpadlem (s naklápěcí deskou) je průtok hydraulického oleje 165 l/min. – určitě to není nejvyšší údaj v této výkonové kategorii – a to samé platí s hydraulickým výkonem, který je téměř 42 kW (měřeno ve zkušebně DLG). Pro ty, co chtějí větší průtok, tak si můžou zvolit čerpadlo s průtokem 223 l/min. (za příplatek £342), který bude pro Vaši práci již dostatečný. Co se týká vnějších hydraulických okruhů, tak těch může mít traktor vzadu maximálně pět plus power beyond, zatímco vpředu může mít maximálně tři. Ovládací páčky, které jsou umístěny na loketní opěrce, jsou malé, občas se zasekávají a nevrací se do neutrální polohy po vypršení časového limitu. Externí rozvaděče není možné naprogramovat.
 
Neni-jen-silny_800x450px_3.png
  
 

Přesuňme se k tříbodovému závěsu

to je oblast, kde má traktor T7.315 minimální konkurenci. Více než 4,0 t je průběžná zvedací síla předního tříbodového závěsu a 9,5 t je průběžná zvedací síla zadního tříbodového závěsu, to by mělo být dost pro každý pracovní stroj, který je určený pro daný výkonový segment. Dalším plusem jsou mechanické stabilizátory a možnost dodání hydraulických stabilizátorů přímo z výrobního závodu (v budoucnu). Opět excelentní.
Za lehkou výtku stojí háky a jejich zavírání a otvírání. Způsob, jakým lze nastavit plovoucí polohu ramen předního tříbodového závěsu pro nás zůstal utajený. Dalším rušivým momentem je to, že při používání silové regulace hydrauliky se indikátor zdvihu ramen nachází jen na přístrojovém panelu za volantem. „Ostatní“ používají display v A-sloupku pro zobrazení této informace.

Při měření hlučnosti v kabině jsme naměřili hodnotu vyšší než 76 dB (A), která není zaznamenaná níže, ale i tak je stále velmi dobrá. Pochvala patří kožené sedačce a koženému volantu. Do kabiny vystoupáte po šesti plnohodnotných schodech. Nyní už ten poloviční schůdek zmizel. Sedačka AutoComfort od výrobce Grammer představuje standardní specifikaci (Maximo Evolution Active). Sedačka v námi testovaném traktoru musela být vyměněna, protože došlo k závadě na systému odpružení. Více nás ale zaujal systém s automatickým nastavením hmotnosti (na přání), kdy systém předpokládá prostřídání řidičů při opuštění sedadla na dobu delší než osm s. To znamená, že si řidič pokaždé musel nastavit sedačku podle své hmotnosti, a to může trvat klidně až dvě dlouhé minuty, teprve potom je možné nastavit výšku sedačky –.teprve potom je možné se strojem pracovat. Například při práci s aplikátorem kejdy tak můžete strávit více času nastavováním sedačky než vlastním aplikováním. Snad zajímavé, ale rozhodně ne praktické řešení. Ale buďme féroví, Grammer od té doby provedl aktualizaci softwaru, který je v traktorech vyrobených od začátku roku 2017.

T7HD_TBZ.jpg
    
Neni-jen-silny_800x450px_5-(1).png
  
  Neni-jen-silny_800x450px_6.png

 

Multifunkční páka na loketní opěrce u traktoru T7 získala lepší hodnocení než multi-controller u traktoru Optum

protože má navíc tlačítko pro spuštění automatické navigace a dále má přepínač pro ovládání druhého vnějšího hydraulického okruhu. Tlačítka jsou pro lepší orientování mezi nimi barevně odlišena. Další věc je ta, že nelze přidělit funkce ISObus ovládacím prvkům. Měli jsme pocit, že tlačítka s podsvícením jsou u traktoru New Holland lépe rozmístěna než u traktoru Case IH. Přehledné rozmístění je také záležitost display IntelliView IV. Zlepšení jsou také v označení jednotlivých obrazovek, aby se mezi nimi řidič lépe orientoval. Je možné nastavit různé varianty vícefunkčních zobrazení (a více než 170 různých informačních položek), což tvoří souhrnný komplex. To samé se týká nového souvraťového managementu HTS, který dnes umožňuje ještě větší flexibilitu. Jedna sekvence teď slouží k nastavení ramen pracovního stroje a může být uložena a následně vyvolána. Uživatel ovládá toto vše pomocí tlačítka.

Největší modely na konci této modelové řady traktorů T7 mohou být provozovány s pneumatikami o průměru 2,15 m, které jsou excelentní a samy o sobě jsou bonusem. Námi testovaný traktor měl přední pneumatiky 650/60 R34, které umožnily s nejmenším poloměrem zatáčení udělat kolečko s průměrem 13,5 m (rozchod 204 cm). Nevynecháme ani funkci ABS SuperSteer, která funguje jako automatická stranová brzda.
V této specifikaci je celková hmotnost 16 t, ale když je provozní hmotnost 11,4 t, tak je užitečné zatížení 4,6 t. Systém odpružené přední nápravy má hydraulické pístnice umístěné z vnější strany a umožňuje troje nastavení. V kombinaci se standardním odpružením kabiny má tak řidič maximální komfort – myslíme si, že je zde stále trocha prostoru pro zlepšování.
Posledním tématem bude údržba, která je bezkonkurenční. Servisní interval pro výměnu motorového oleje je 600 provozních hodin traktoru. Servisní interval pro výměnu převodového/hydraulického oleje je 1200 provozních hodin traktoru. Palivem a provozní kapalinou naplníte rychle nádrž, jak na palivo (630 l), tak na AdBlue (100 l), což je dost na těžkou 15-ti hodinovou práci.

Závěrem:
U New Holland asi budou podráždění, když zmíníte Case IH (a potažmo Steyr), ale nelze popřít, že traktor T7.315 má stejné železo jako ti druzí. Stejně tak má každá značka svoje příznivce a fanoušky – což je dáno dealerem nebo loajalitou ke značce, nebo jednoduše tím, že preferují jeden způsob ovládání před druhým. U každé verze jsme našli důvody pro a proti… a nejdůležitější je, že jsou ty verze odlišné.
Nakonec cena. Standardní specifikace traktoru T7.315 stojí £187.474. Když potom doplníte IntelliSteer s RTK tak připlatíte £10.286. Za speciální edici Blue Power si připlatíte £5.000 a za přední tříbodový závěs TBZ a přední vývodový hřídel PTO s dvěma páry rychlospojek si připlatíte £4.900, ale potřebujete ještě 3 vnější středové hydraulické okruhy za £3.000. Extra zadní rozvaděč za £937 a LED diodové osvětlení za £700. Pokud se na to podíváte jako na jeden celek, tak bude celková cena £215.000.
  
T7HD_final_comments.jpg
 
To je vše z nezávislého testu traktoru T7.315 Heavy Duty

Prospekt k traktoru T7.Heavy Duty je k dispozici ke stažení níže, a zde se můžete podívat na Prezentaci modelové řady T7.Heavy Duty na našem webu

T7 HD Prospekt pdf / 5,3 MB Stáhnout