AGROTEC zemědělská technika Novinky Strautmann Sběrací vozy Strautmann Magnon šetří energii

Sběrací vozy Strautmann Magnon šetří energii

01. 11. 2021 , Mgr. Liliana Geisselreiterová

Na posledním veletrhu Agritechnica firma Strautmann představila svou nejnovější řadu sběracích vozů s názvem Magnon. Stroje přináší několik novinek, z nich mezi nejvýznamnější se řadí plastové prsty na sběracím ústrojí, které nahradily ty původní - kovové.

Sbírání s plastovými prsty
Ve světě je sběr s pomocí kovových prstů běžně zavedeným způsobem, jak sbírat trávu ze strnišť. Myšlenka plastové alternativy tedy bude čelit možné nedůvěře, ale Strautmann si pevně stojí za svým přesvědčením.
Sběrací ústrojí je opatřeno plastovými prsty, které se snadno vyměňují. Tento systém nazvaný „Flex load“ připomíná spíše zavalité prsty než dlouhé zahnuté hroty, na které jsme zvyklí.
Jsou připevněny ke sběracímu ústrojí pomocí jediného šroubu a vyměnitelné destičky. Firma Strautmann tvrdí, že míra opotřebení je mnohem nižší než u oceli, a tak vydrží mnohem déle.

Strautmann-Magnon-6.jpg

Plastové prsty lze nastavit níže k zemi
Hlavní výhodou přechodu na plast je ten, že sběrací ústrojí lze nastavit blíže k zemi a snadněji jej přizpůsobit nerovnému terénu, aniž by došlo ke znečištění řádku při samotném sběru. Jsou také tišší a nedochází u nich k hlučnosti běžně spojované s ocelovými hroty. Riziko zlomení prstů je vyloučeno, tudíž nedojde ani k žádnému potenciálnímu ohrožení pneumatik či hospodářských zvířat, pokud by došlo k jejich oddělní.

Strautmann-Magnon-7.jpg

Sběrací ústrojí s proměnlivou rychlostí
Sběrací ústrojí je poháněno hydraulicky, což umožňuje, aby jeho rychlost rovnoměrněji odpovídala rychlosti traktoru.
Změny jeho rychlosti jsou normálně řízeny automaticky prostřednictvím snímače rychlosti kola, ale tento systém lze vypnout.

Strautmann-Magnon-12.jpg

Rychlost sběracího ústrojí lze měnit díky hydraulickému pohonu
Mezi další novinky oznámené již v roce 2019 patří systém nožů Exact-Cut a hydraulicky ovládaný přední panel, který podporuje lepší zhutnění a umožňuje naložit více materiálu.

Strautmann rozloží náklad
Samotná sběrací jednotka není zcela nová. Zachovává si patentovaný distribuční válec, který rozprostírá píci po celé její šířce. Tím je zajištěno, že se do řezání materiálu zapojí všechny nože, nikoli jen ty v uprostřed. Sběrací válec si lze nejlépe představit jako šnek se zpětným chodem, který distribuuje trávu od středu ke krajovým nožům. Opotřebení nožů je tak rovnoměrnější a spotřeba energie se tím snižuje.

Strautmann-Magnon-8.jpg

Samotný rotor má řady prstů uspořádané ve šroubovici. Každý prst má hrot z hardoxové oceli, který působí jako čepel nože. Tím dojde k akci podobné střihu nůžek. Toto uspořádání vede k čistému a účinnému řezání s rovnoměrnou délkou řezu, než aby byl materiál tlačen proti ostré hraně.  
Přesto se spoléhá na to, že celá žací jednotka je namontována pevněji, aby byl zajištěn přesný průchod čepelí proti ostré špičce.

Nože jsou oboustranné a snadno se vyměňují
Sada nožů je snadno přístupná a čepele lze poměrně snadno vyjmout pomocí nástroje umístěného přímo nad zónou řezání.

Strautmann-Magnon-9.jpg

Gumové tlumiče tlumící zpětný ráz
Aby se zabránilo poškození kameny, nože se pohybují zpět proti gumovým tlumičům, nikoli pružinám. Poté jsou po několika sekundách resetovány vratnou pružinou, což umožní objektu projít skrz a nepoškodit ostří nože.

Strautmann-Magnon-10.jpg

Úspora energie při sběru
Po průchodu nožovou řadou vstupuje tráva do komory tlakem předního panelu. Bylo rozhodnuto nespustit přední část podlahy, protože by se tím zvětšilo „hrdlo“ stroje.

Průchod mezi noži a komorou přívěsu je udržován úzký, aby se snížila potřeba energie
Inženýři společnosti Strautmann zjistili, že čím větší otvor, tím větší síla potřebná k protlačení trávy skrz něj, než ho převezme dopravníkový pás. Spíše než dřevěnou podlahu, jakou najdete u menších modelů, má řada Magnon galvanizovanou podlahu s kovovou základnou ve standardu.
Čtvercové článkové řetězy pohybují dvěma sadami lamel, které se vracejí pomocí dřevěných kluzných prvků namontovaných pod podlahou.

Strautmann-Magnon-11.jpg

Čelní panel a nápravy
Odnímatelný přední panel je hydraulicky otočný směrem do nákladového prostoru pro dosažení maximálního stlačení nákladu. Když je nákladový prostor plný, panel se otočí dopředu, aby bylo možné získat dalších 5 m³ prostoru navíc v přední části. Čelní panel se posune dopředu, aby se zatížila oblast nad sběracím válcem.

Strautmann-Magnon-13.jpg

Vše drží pohromadě podvozek se dvěma nebo třemi nápravami, v závislosti na modelu. Nápravy jsou uloženy na polopružinách s hydraulickými písty, které nesou hmotnost a zajišťují suspenze.
Hydraulické písty zajišťují jak odpružení, tak nastavení výšky nákladu. Tyto písty také zvedají a spouštějí přívěs buď pro práci na poli nebo pro přepravu. Existují různé možnosti řízení, které může být buď pasivní nebo nucené.

Strautmann-Magnon-14.jpg

Ovládací terminál má dotykový panel a integrované membránové spínače. Stroj ovládá nový ISOBUS kompatibilní ovládací box, který je dodáván s 15 cm dotykovým displejem a integrovanými membránovými spínači.

Strautmann-Magnon-15.jpg

Společnost rozdělila provoz strojů do tří samostatných režimů, kterými jsou: plnění, doprava a vykládka. Volbou vhodného režimu se stroj automaticky nastaví na tu operaci, kterou právě provádí. Magnon je k dispozici ve třech velikostech 42 m3, 46 m3 a 52 m3, které jsou měřeny podle normy DIN 1741.


Strautmann-Magnon-video.jpg